Arbeidsongeschiktheid voorkomen Van nee leren zeggen tot de hoogte van je bureaustoel: deze tips helpen je om arbeidsongeschiktheid te voorkomen.

Arbeidsongeschiktheid voorkomen

Preventie van arbeidsongeschiktheid is erg belangrijk. Zeker voor zelfstandig ondernemers. Als zelfstandig ondernemer draag je namelijk niet alleen de mentale en/of lichamelijke klachten van arbeidsongeschiktheid, maar ook de financiële ongemakken. Helaas is uitval door ziekte niet 100% te voorkomen, maar deze 6 arbeidsongeschiktheid preventietips verkleinen de kans wel.

1. Blijf in beweging op kantoor

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar in beweging blijven op het werk schiet er vaak bij in. Veel zitten is echter ongezond. Zo zijn mensen met zittende beroepen vatbaarder voor chronische ziektes als kanker, diabetes en hart- en vaatziektes. Blijf daarom in beweging door vaak water te halen, regelmatig je houding te veranderen en elke 20 minuten even op te staan en te lopen.

2. Neem genoeg pauzes tijdens het werk

Een burn-out zit in een klein hoekje. Of je het nou doet omdat het te druk is of omdat je een goede indruk wil maken, het niet nemen van pauzes of gestructureerd overwerken is nooit verstandig. Lichaam én geest hebben namelijk behoefte aan rust, wat voor beroep je ook uitoefent. Bovendien ben je ook veel productiever wanneer je wél een werkpauze inlast.

3. Creëer een ergonomisch verantwoorde werkplek

Dat een ergonomisch verantwoorde werkplek erg belangrijk is, blijkt wel uit het feit dat 34% van al het ziekteverzuim het resultaat is van fysieke klachten door een werkplek met slechte ergonomie. Laat dus altijd een professioneel iemand kijken naar de volgende ergonomische kenmerken:

  • De hoogte van je bureaustoel

  • De hoogte van je bureau

  • De afstand tussen jou en het beeldscherm

  • De ondersteuning van je armen

  • De hoeveelheid beenruimte die je hebt

Heb je een Klaverblad Arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dan kun je via ons ook de hulp van een professioneel ergonoom inschakelen.

4. 'Nee' zeggen op het werk

“Kun je nog even die jaarcijfers van 2018 analyseren?” of “Kan jij niet even die hoveniersklus van mij overnemen?”. Vaak denk je dat ‘nee’ geen antwoord is en stem je – tegen beter weten in – toe. Met de nodige stress als gevolg. ‘Nee’ is wél een antwoord, zeker als je het kunt onderbouwen en eventueel een alternatieve oplossing biedt.

5. Herken de signalen van stress

In Nederland heeft zo’n 75% van alle ondernemers stress door een te hoge werkdruk. Het gezegde “van hard werken is nog nooit iemand ziek geworden”, valt dus zeker te betwijfelen. Van stress kun je wel degelijk ziek worden en ook langdurige arbeidsongeschiktheid ligt bij stress al snel op de loer. Wees dus alert en herken de volgende signalen van stress:

  • Vermoeidheid, zowel op de werkvloer als thuis

  • Slaapproblemen

  • Moeite met veranderen

  • Snel geïrriteerd, vaak ontevreden en veel piekeren
  • Minder betrokken bij het bedrijf en de werkzaamheden
  • Lichamelijke klachten zoals een hoge bloeddruk, hoofdpijn en spierpijn
  • Steeds vaker ziekmelden

6. Vraag op tijd om hulp

Misschien wel de belangrijkste tip om arbeidsongeschiktheid te voorkomen is het vragen om hulp. Het beste is om een professioneel iemand aan te haken, maar ook het delen van je gevoelens met een bekende kan helpen. Zo zijn de mensen in je omgevingzich bewust van je gesteldheid en kunnen zij eventueel aan de bel trekken als je dat zelf niet kan.

Ben je bang om arbeidsongeschikt te raken? Je kunt altijd contact met ons opnemen via 079 - 3 204 417 en dan kijken wij samen met je wat er nodig is om je te helpen aan het werk te blijven en arbeidsongeschiktheid te voorkomen.

De Klaverblad AOV