Als u een verzekering heeft afgesloten, dan betaalt u premie. Op deze pagina vindt u meer informatie over hoe u bij ons kunt betalen. Daarnaast leggen we u uit hoe we omgaan met betalingsachterstanden en wat we daarin kunnen betekenen voor u.
Betaalwijze
U betaalt de verzekeringspremie door toestemming te geven om deze automatisch te laten incasseren of via een (digitaal) betaalverzoek. Vanaf 1 juni 2023 is het niet meer mogelijk om via acceptgiro te betalen. Op het polisblad vindt u de betalingstermijn en de betaaldatum/betaaldata.
- Veelgestelde vragen over betalen
- De eerste afgeschreven premie is hoger dan verwacht. Hoe kan dat?U betaalt de premie voor een verzekering altijd vooruit. Daarom kan het zijn dat wij de eerste keer meer dan één termijnpremie afschrijven. Op de afrekening van uw polisblad staat welk bedrag wij de eerste keer voor welke periode afschrijven. Daarna betaalt u gewoon de afgesproken termijnpremie die op uw polisblad staat.
- Hoe werkt het betalen via een automatische incasso?Betaalt u via een automatische incasso? We schrijven de premie dan een paar dagen voordat de nieuwe premieperiode begint (vervaldatum) van uw rekeningnummer af. Als dit niet lukt, dan sturen we u een betaalverzoek. De eerstvolgende premie incasseren we weer gewoon automatisch.
- Wat betekent de vervaldatum?Met de vervaldatum bedoelen we de ingangsdatum van de premieperiode.
- Hoe werkt het betalen via een betaalverzoek?U ontvangt van ons een brief waarin staat voor welke datum u de premie moet betalen. Ook vindt u in deze brief wanneer de nieuwe premieperiode begint. Heeft u aangegeven dat wij u post via e-mail mogen versturen? Dan ontvangt u van ons een digitaal betaalverzoek.
- Betaal ik de premie per maand, per kwartaal of per jaar?
U kiest zelf of u per maand, per kwartaal of per jaar betaalt.
- Hoe kan ik de betalingstermijn aanpassen?
Wilt u uw betalingstermijn aanpassen? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur of met ons. Het is goed om te weten dat als u per maand wilt betalen, een automatische incasso verplicht is. Alleen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is een automatische incasso niet verplicht.
Let op: we kunnen de premie alleen automatisch incasseren als u een machtiging afgeeft. Gebruik hiervoor het machtigingsformulier.
- Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Heeft u een nieuw rekeningnummer of wilt u dat de premie van een ander rekeningnummer wordt afgeschreven? U kunt uw rekeningnummer wijzigen via het wijzigingsformulier.
Heeft u nog andere vragen over betalingen?
Voor andere vragen over uw betalingen kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Hieronder ziet u een overzicht van telefoonnummers per verzekeringsafdeling:
Particuliere schadeverzekering: 079 - 3 204 549
Zakelijke schadeverzekering: 079 - 3 204 583
Agrarische schadeverzekering: 079 - 3 204 503
Arbeidsongeschiktheidsverzekering: 079 - 3 204 548
Bent u verzekerd via een verzekeringsadviseur? Dan helpt hij of zij u graag verder.
Betalingsachterstanden
Komt u blijvend geld tekort en weet u niet hoe u dit moet oplossen? Er zijn verschillende instanties die u verder op weg kunnen helpen.
U kunt voor hulp bij uw schulden contact opnemen met uw eigen gemeente. Kijk op de website van uw gemeente, zoek op schuldhulp en neem contact op voor een afspraak. De schuldhulpverlener kan u helpen om uit de schulden te komen en de premie weer op tijd te betalen.
Maakt u zich zorgen over het betalen van uw premie?
Soms lukt het door bepaalde omstandigheden niet om een premieachterstand te betalen. We kijken in dat geval graag samen met u naar de mogelijkheden. U kunt hierbij denken aan:
- Het aanpassen van de betalingstermijn.
- Het afschrijven van de premie van een ander rekeningnummer.
- Het aanpassen van de dekking.
Bent u verzekerd via een verzekeringsadviseur? Hij of zij helpt u dan graag verder.
- Veel gestelde vragen over betalingsachterstanden
- Wanneer ontvang ik een aanmaning?Een aanmaning ontvangt u van ons op het moment dat u de premie niet betaald heeft vóór de betaaldatum op het betaalverzoek. Hierna heeft u 14 dagen* de tijd om de premie alsnog te betalen. De betaaltermijn gaat in op de dag nádat u de aanmaning ontvangen heeft. Als de premie niet betaald wordt, dan vervalt de dekking. Dat betekent dat de kosten van eventuele schade niet vergoed worden door ons. En bij een AOV claim ontvangt u mogelijk geen uitkering.
- Wanneer ontvang ik een laatste betaalverzoek?Als het binnen 14 dagen* ná de aanmaning alsnog niet lukt om te betalen, dan sturen wij een laatste verzoek. Hierin vragen we om de premie alsnog te betalen, binnen 10 dagen. U heeft op dat moment dan geen dekking meer op uw verzekering. De kosten van een schade moet u zelf betalen. Bij een AOV claim ontvangt u mogelijk geen uitkering.
- Wanneer stopt de dekking van mijn verzekering?Als de premie nog niet betaald is na het verlopen van de 14 dagen-termijn* van de aanmaning, dan vervalt de dekking van uw verzekering. Dat betekent dat de kosten van eventuele schade niet vergoed worden door ons. Wilt u aanspraak maken op uw AOV? Dan ontvangt u mogelijk geen uitkering door het niet betalen van de premie. Als u geen risico wilt lopen dat uw dekking vervalt, is het belangrijk om de premie op tijd te betalen.
Gevolgen betalingsachterstanden
Na het verlopen van de betalingstermijn van de aanmaning is de dekking niet meer van kracht. De kosten van een schade moet u zelf betalen. Bij een AOV claim ontvangt u mogelijk geen uitkering.
Als u verzekerd wilt blijven, is het belangrijk om de premie te betalen. We kunnen uw verzekering namelijk stoppen als een betaling uitblijft. Daarnaast kunt u mogelijk geen nieuwe verzekering bij ons afsluiten.
Wilt u ergens anders een nieuwe verzekering aanvragen? U moet dan opgeven dat wij eerder een verzekering van u hebben gestopt na het niet betalen van een premie. Uw aanvraag wordt dan mogelijk niet geaccepteerd.
Verdere gevolgen betalingsachterstand bij motorrijtuigen
Het is wettelijk verplicht om een motorrijtuig te verzekeren. Als u een motorrijtuigverzekering heeft waarvan de dekking niet meer geldig is, dan bent u strafbaar. De RDW bekijkt regelmatig of de bij hen geregistreerde motorrijtuigen verzekerd zijn. Is uw motorrijtuig niet verzekerd? De RDW kan u een boete van enkele honderden euro’s geven.
Herstel na betalingsachterstanden
Als u de premie alsnog betaalt, dan herstellen we de dekking 24 uur ná ontvangst van uw betaling. U kunt uw premie overmaken onder vermelding van uw polisnummer naar NL66 RABO 0300 0065 78 op naam van Klaverblad Verzekeringen.
Is uw verzekering door betalingsachterstand gestopt? Dan kan de dekking niet automatisch hersteld worden. Wel kunt u contact opnemen met uw verzekeringsadviseur of met ons om de mogelijkheden te bespreken. We helpen u graag.
Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie over betalen en betalingsachterstanden kunt u bellen met onderstaande telefoonnummers. We helpen u graag. Heeft u een verzekeringsadviseur? Dan staat hij of zij uiteraard voor u klaar. U vindt zijn/haar contactinformatie op het polisblad.
Particuliere schadeverzekering: 079 - 3 204 549
Zakelijke schadeverzekering: 079 - 3 204 583
Agrarische schadeverzekering: 079 - 3 204 503
Arbeidsongeschiktheidsverzekering: 079 - 3 204 548
Machtigingsformulier
Wilt u per maand betalen? Dan is het verplicht om te betalen via automatische incasso. Hiervoor hebben wij eerst uw machtiging nodig. Dit geeft u door het machtigingsformulier in te vullen en op te sturen naar administratie@klaverblad.nl.