De Klaverblad Arbeidsongeschiktheidsverzekering

De Klaverblad Arbeidsongeschiktheids­verzekering (AOV)

Bent u zelfstandig ondernemer en raakt u arbeidsongeschikt? Dan kan uw inkomen flink dalen. Met onze AOV verzekert u zich van een maandelijkse uitkering bij arbeidsongeschiktheid en kunt u rekenen op:

  • De eerste 3 jaar korting op de premie
  • Al verzekerd van een uitkering bij 25% arbeidsongeschiktheid
  • Keuze in eigenrisicotermijn, uitkeringsduur en eindleeftijd


Ontvang passend advies


Wat is een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering dekt het inkomensrisico van een zelfstandig ondernemer bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid. Als zelfstandig ondernemer bent u zelf verantwoordelijk voor uw inkomen. Anders gezegd is het een verzekering tegen inkomensverlies. Met de Klaverblad arbeidsongeschiktheidsverzekering bent u dus beschermd tegen inkomensrisico.

Waarom een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandig ondernemers?

Raken werknemers arbeidsongeschikt? Dan kunnen zij beroep doen op hun werkgever, en na twee jaar op de wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA). Maar als zelfstandig ondernemer bent u zelf verantwoordelijk voor uw inkomen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. Gelukkig beschermt u zich tegen inkomensverlies met een Klaverblad AOV voor zelfstandig ondernemers. Onze arbeidsongeschiktheidsverzekering is er voor alle ondernemers, dus ook de zzp'er, zmp'er en mkb-ondernemer.

Hoe werkt het aanvragen van een AOV verzekering?

De beste AOV voor uw situatie? Krijg persoonlijk advies!

Bent u zzp’er, zmp'er of mkb-ondernemer en wilt u meer weten over onze AOV voor zelfstandig ondernemers? Een verzekeringsadviseur helpt u graag.

Vind een adviseur

Wist u dat verzekeringsadviseurs ons met een 7,9 als beste verzekeraar op het gebied van individuele inkomensverzekeringen (AOV) waarderen?
Hier leest u er meer over.

Wel of geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten?

De AOV voor zelfstandig ondernemers dekt een inkomensrisico. Met onze AOV krijgt u als zzp’er, zmp'er of mkb-ondernemer een maandelijkse uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Dit zijn uw voordelen van een AOV bij Klaverblad:

  • Voor elk budget een passende AOV
  • De eerste drie jaar krijgt u korting op de premie
  • Tijdelijk 5% extra korting gedurende de hele looptijd
  • Al een uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid
  • Ook een uitkering als u bij arbeidsongeschiktheid geen inkomensverlies heeft
  • Uitkering bij zwangerschaps- en bevallingsverlof
  • Uitkering als uw partner of thuiswonend kind overlijdt
  • U kunt de dekking tijdelijk (maximaal 1 jaar) stopzetten. Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk stopt met ondernemen of een sabbical neemt. Daarna kunt u de dekking weer laten hervatten zonder dat u opnieuw medisch beoordeeld hoeft te worden
  • Optierecht om elk jaar het verzekerde bedrag met maximaal 10% te verhogen (zonder een nieuwe gezondheidsverklaring) tot uw 56e verjaardag
  • Uw AOV is dagelijks opzegbaar (zónder opzegtermijn)

Klinkt goed toch? Onderneem nu actie.

Vraag een adviesgesprek

Welke AOV past het beste bij uw situatie?

In de onderstaande overzicht kunt u in een oogopslag de verschillende AOV's vergelijken, zo kunt u zien welke AOV het beste bij uw situatie past.

Klaverblad AOV Flex Royaal (Plus) AOV
Instapkorting Het eerste jaar 25% korting, het tweede jaar 15% korting en het derde jaar 5% korting Het eerste jaar 30% korting, het tweede jaar 15% korting en het derde jaar 5% korting
Eindleeftijd Wij bepalen de eindleeftijd op basis van uw beroep U kiest zelf de eindleeftijd: 58, 60, 62, 65, 67 of 68 jaar
Uitkeringsdrempel Vanaf 25% arbeidsongeschiktheid Vanaf 25% arbeidsongeschiktheid
Uitkeringsduur U kiest zelf de maximale uitkeringsduur van 1, 2, 3, 4 of 5 jaar Uitkeringsduur is tot maximaal de eindleeftijd
Eigenrisicotermijn U kiest uw eigenrisicotermijn: 14, 30, 60, 90, 180, 365 of 730 dagen. (Bij sommige beroepen is de minimale eigenrisicotermijn 30 dagen) U kiest uw eigenrisicotermijn: 14, 30, 60, 90, 180, 365 of 730 dagen. (Bij sommige beroepen is de minimale eigenrisicotermijn 30 dagen)
Indexatie Het verzekerde bedrag stijgt automatisch mee met de consumentenprijzen Het verzekerde bedrag stijgt automatisch mee met de consumentenprijzen
Jaarlijks stijgende uitkering U kunt niet kiezen voor een jaarlijks stijgende uitkering U kunt wel kiezen voor een jaarlijks stijgende uitkering. Hierbij stijgt uw uitkering elk jaar met 2% en blijft uw koopkracht blijft op peil
Optierecht U mag het verzekerde bedrag tot uw 56e elk jaar met 10% verhogen, zonder keuring of gezondheidsverklaring U mag het verzekerde bedrag tot uw 56e elk jaar met 10% verhogen, zonder keuring of gezondheidsverklaring

Meer informatie AOV Flex

Direct afsluiten AOV Flex

Meer informatie Royaal (Plus) AOV

Direct afsluiten Royaal (Plus) AOV


AOV vergelijken

Een AOV afsluiten die goed bij u past? Dat vinden wij belangrijk. Wij vertellen u graag meer over de verschillen tussen onze verzekeringen. En natuurlijk over de voordelen van elke AOV voor zzp'ers, zmp'ers en mkb-ondernemers.

AOV vergelijken

Een AOV aanvragen in 7 stappen

Wilt u bij Klaverblad een AOV afsluiten? Een AOV aanvragen doet u in 7 stappen. We kunnen ons voorstellen dat u meer wilt weten over hoe het aanvraagproces van een AOV in zijn werking gaat. U leest het via onderstaande knop.

AOV aanvraagproces

Is een AOV verzekering verplicht?

Op dit moment is een arbeidsongeschiktheidsverzekering niet verplicht voor zelfstandige ondernemers. In het pensioenakkoord van juni 2019 is wel besloten een AOV te verplichten, maar de doorvoering staat voorlopig pas voor 2027 op de planning.

De verplichte AOV moet ervoor zorgen dat ondernemers in de toekomst beter beschermd zijn tegen inkomensverlies. Zo ontstaat er voor iedere ondernemer een vangnet voor de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid.

Toch is het verstandig om nu al een AOV af te sluiten, omdat u ook tussen nu en 2027 arbeidsongeschikt kunt raken. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om deze AOV te houden, wanneer de verplichte AOV wordt ingevoerd. De kans is groot dat de verplichte AOV een stuk minder flexibel kan worden aangepast op uw situatie.

Hoe worden de kosten van mijn AOV berekend?

De kosten van de arbeidsongeschiktheidsverzekering worden berekend op basis van een aantal factoren. We houden rekening met leeftijd, beroep, het verzekerde bedrag, de eindleeftijd, de eigenrisicotermijn, uitkeringsduur, de gekozen indexering en het soort arbeidsongeschiktheidsverzekering dat u wilt afsluiten.

Bij Klaverblad kunt u kiezen voor de AOV Flex, Royaal AOV en Royaal Plus AOV. Bij de AOV Flex bepaalt u zelf de maximale uitkeringsduur. Hierdoor wordt deze verzekering een stuk voordeliger. Bij de Royaal AOV kijken we ook naar de mogelijkheid van een ander beroep. De Royaal Plus AOV is de meest uitgebreide verzekering voor zelfstandigen, waarbij we alleen kijken naar de arbeidsongeschiktheid voor het eigen beroep.

AOV aanvragen

Heb ik in loondienst een AOV nodig?

In loondienst bent u via uw werkgever en middels WIA verzekerd. U hebt dan geen arbeidsongeschiktheidsverzekering nodig. Onze AOV's zijn uitsluitend bedoeld voor zelfstandig ondernemers.

Arbeidsongeschiktheids­verzekering: ook handig om te weten

Het is bij een AOV afsluiten belangrijk dat u goed begrijpt wat een AOV en arbeidsongeschiktheid inhoudt. Lees daarvoor de volgende pagina's:

Veelgestelde vragen over de arbeidsongeschiktheidsverzekering

  • Over de verzekering
    • Wat is een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)?
      Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekert u zich als zelfstandig ondernemer van een inkomen bij arbeidsongeschiktheid. De verzekering keert maandelijks een bedrag uit als u arbeidsongeschikt raakt.
    • Hoe werkt een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)?
      Wanneer u een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit, zijn er een aantal factoren van invloed op de premie:
      - uw leeftijd;
      - uw beroep;
      - het verzekerde bedrag (het bedrag waarop wij uw uitkering bij arbeidsongeschiktheid baseren);
      - het soort arbeidsongeschiktheidsverzekering dat u af wilt sluiten;
      - de eindleeftijd (de leeftijd waarop uw verzekering stopt);
      - de eigenrisicotermijn (hoe lang het duurt voordat uw uitkering ingaat nadat u arbeidsongeschikt bent geraakt).

      Onder andere op basis van deze keuzes berekenen wij de premie die u voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering betaalt. Raakt u onverhoopt voor minimaal 25% arbeidsongeschikt? Dan keren wij (een deel van) het verzekerde bedrag aan u uit. De hoogte van uw uitkering hangt af van de mate waarin u arbeidsongeschikt bent. Uw uitkering is altijd een percentage van het verzekerde bedrag. Dit percentage is even hoog als uw arbeidsongeschiktheidspercentage.

      Wij gaan altijd uit van het verzekerd bedrag. Ook als uw werkelijke inkomen op dat moment hoger of lager is. U kunt arbeidsongeschikt zijn zonder dat u inkomsten misloopt. Bijvoorbeeld doordat uw personeel uw bedrijf draaiende houdt. Wij verlagen uw uitkering dan niet. Ook inkomen uit ander werk heeft geen invloed op uw uitkering.
    • Heb ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) nodig?

      Bent u zelfstandig ondernemer (met of zonder personeel) of directeur grootaandeelhouder? Dan bent u meestal niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Wilt u uw inkomen veiligstellen als u arbeidsongeschikt raakt? Dan is het aan te raden om zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. U kunt zich alleen bij ons verzekeren als u zelfstandig ondernemer of directeur grootaandeelhouder bent.

      Bent u als werknemer in dienst bij een werkgever? Dan bent u in principe via uw werkgever voor arbeidsongeschiktheid verzekerd.

    • Is een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) verplicht?
      Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is op dit moment niet verplicht. In 2019 is bij het pensioenakkoord afgesproken dat er een verplichting moet komen op het afsluiten van een AOV. Dit staat nu pas voor 2027 op de planning. Hoe deze verplichte AOV eruit gaat zien is nog niet bekend, hier wordt nu nog over gesproken.
    • Welk bedrag mag ik verzekeren?
      Het verzekerde bedrag is minimaal € 2.500,- en maximaal € 85.000,- per jaar. U kunt maximaal 80% van uw inkomen verzekeren.
    • Hoe kan ik mijn verzekerde bedrag verhogen als bijvoorbeeld mijn inkomen gestegen is?
      Als het optierecht is meeverzekerd, dan heeft u het recht om jaarlijks het verzekerde bedrag met maximaal 10% te verhogen, zonder dat u een gezondheidsverklaring hoeft in te vullen. U kunt hiervan gebruik maken tot uw 56e verjaardag. Als u uw verzekerde bedrag wilt verhogen, vul dan de 'Verklaring gebruikmaking van het optierecht' in.

      Misschien wilt u het verzekerde bedrag met meer dan 10% verhogen. Heeft u een verzekeringsadviseur? Neem dan contact op met uw adviseur. Bent u rechtstreeks bij ons verzekerd? Neem dan contact met ons op via 079 – 3 204 548.
    • Krijg ik korting als ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit?
      Als u voor het eerst een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons afsluit, dan krijgt u de eerste drie jaar korting op de premie.

      Bij de Royaal AOV en de Royaal Plus AOV bedraagt de korting:
      - 30% in het eerste jaar
      - 15% in het tweede jaar
      - 5% in het derde jaar.

      Bij de Klaverblad AOV Flex bedraagt de korting:
      - 25% in het eerste jaar
      - 15% in het tweede jaar
      - 5% in het derde jaar.
    • Kan ik overstappen van een Royaal AOV naar een Royaal Plus AOV?
      Of u kunt overstappen van onze Royaal AOV naar onze Royaal Plus AOV hangt af van uw leeftijd en gezondheid. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeringsadviseur of direct met ons.
    • Ben ik ook in het buitenland verzekerd?
      Ja, bij een verblijf van maximaal drie maanden bent u gewoon verzekerd. Blijft u langer dan drie maanden in het buitenland? Dan moet u dat van tevoren aan ons doorgeven. Wij beoordelen dan of u uw arbeidsongeschiktheidsverzekering bij ons kunt voortzetten.
    • Mogen jullie de premie en/of voorwaarden van mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering veranderen?
      Ja, wij mogen de premie en/of voorwaarden voor een groep verzekeringen veranderen. Wij doen dit bijvoorbeeld als dat moet van de wet of als dit nodig is om te kunnen blijven uitkeren. Als wij dit doen, dan laten wij schriftelijk aan u weten wat wij gaan veranderen en op welke datum. U kunt uw verzekering stoppen als u het hier niet mee eens bent.
    • Hoe kan ik een administratieve wijziging doorgeven?
      U kunt rechtstreeks online uw administratieve wijziging doorgeven.
    • Hoe kan ik aangeven dat ik de dekking van mijn AOV wil aanpassen?
      Heeft u een verzekeringsadviseur? Neem dan contact op met uw adviseur. Bent u rechtstreeks bij ons verzekerd? Neem dan contact met ons op via 079 – 3 204 548.
    • Heeft een AOV invloed op mijn hypotheek?
      Hier kunnen wij geen uitspraak over doen, omdat wij geen hypotheken verstrekken. Alleen een hypotheekverstrekker kan hier antwoord op geven. Een hypotheek heeft in ieder geval geen invloed op de hoogte van het verzekerde bedrag bij een AOV.
    • Is een AOV fiscaal aftrekbaar?
      Als u de AOV privé afsluit, dan is de premie fiscaal aftrekbaar van uw inkomstenbelasting. Dit doet u door de AOV-premie af te trekken van ‘inkomen uit werk en woning’ (box 1). U kunt de verzekering ook afsluiten via uw vennootschap (BV, NV, vereniging of stichting), als u die heeft.

      Dan is de premie aftrekbaar van de vennootschapsbelasting. Als u recht heeft op een AOV-uitkering, dan wordt die aan de vennootschap uitbetaald. Voor meer informatie hierover, zie ook 'uw aov en de belastingen'.
  • Over arbeidsongeschiktheid en uitkeren
    • Ik ben arbeidsongeschikt geraakt. Wat moet ik doen?
      Als u onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te melden.
      Heeft u een verzekeringsadviseur? Neem dan contact met uw adviseur op. Regelt u zelf uw verzekeringen? Dan kunt u uw arbeidsongeschiktheid rechtstreeks bij ons melden met behulp van ons online formulier: Arbeidsongeschiktheid melden of telefonisch 079 - 3 204 417.

      Let op:
      neem ook zo snel mogelijk contact op met uw huisarts. Wij kunnen uw arbeidsongeschiktheid pas beoordelen wanneer u bij een (huis)arts bent geweest. Dit beïnvloedt dus de startdatum van uw uitkering.
    • Wanneer heb ik recht op een uitkering?
      U ontvangt van ons een uitkering als u 25% of meer arbeidsongeschikt bent. Bent u minder dan 25% arbeidsongeschikt? Dan heeft u geen recht op een uitkering. Bent u voor meer dan 25% arbeidsongeschikt verklaard? Dan heeft u recht op een uitkering na het verstrijken van de eigenrisicotermijn. U bent in deze termijn wel arbeidsongeschikt, maar u krijgt dan nog geen uitkering van de verzekering.
    • Hoe hoog is mijn uitkering?
      U ontvangt een uitkering als u minimaal 25% arbeidsongeschikt raakt. De hoogte van uw uitkering hangt af van de mate van uw arbeidsongeschiktheid. Uw uitkering is altijd een percentage van het verzekerde bedrag.
    • Wie bepaalt het arbeidsongeschiktheidspercentage?
      Wij stellen vast voor hoeveel procent u uw eigen werk niet meer kunt doen. Wij beoordelen welke werkzaamheden normaal gesproken bij uw eigen werk horen en welke werkzaamheden u zelf deed. Dit vergelijken wij met de werkzaamheden die u met uw arbeidsongeschiktheid nog kunt. Als het arbeidsongeschiktheidspercentage minder is dan 25%, dan krijgt u geen uitkering.
    • Wat is het arbeidsongeschiktheidspercentage en waar baseren jullie dit op?
      De mate waarin u arbeidsongeschikt bent, drukken wij uit in een percentage. Dit is het arbeidsongeschiktheidspercentage. Bij de Royaal Plus AOV en de Klaverblad AOV Flex baseren we dit percentage op de arbeidsongeschiktheid voor uw eigen beroep. Bij de Royaal AOV baseren we dit percentage de eerste drie jaar op de arbeidsongeschiktheid voor uw eigen beroep. Daarna nemen we het gemiddelde van de arbeidsongeschiktheid voor uw eigen beroep en de arbeidsongeschiktheid voor aangepaste werkzaamheden.
    • Ik ben zwanger. Heb ik dan ook recht op een uitkering?
      Ja, als u zwanger bent, heeft u recht op een bevallingsuitkering. U heeft dan recht op een uitkering voor een periode van zestien weken. Wij trekken hier de eigenrisicotermijn nog van af. Om een uitkering te krijgen, moet u minstens 24 weken zwanger zijn. Verder moet de vermoedelijke bevallingsdatum minstens een jaar na de ingangsdatum van de arbeidsongeschiktheidsverzekering liggen. De uitkering is gebaseerd op 100% van het verzekerde bedrag.
    • Zijn de uitkeringen bruto of netto?
      Uw arbeidsongeschiktheidsuitkering is in principe netto. U moet belasting (loonheffing) betalen over de uitkering en wij zijn wettelijk verplicht om de loonheffing in te houden. Daarom keren wij dus een nettobedrag uit. Er is wel een uitzondering: als de verzekeringnemer een bv, nv, vereniging of stichting is dan houden wij geen loonheffing in. De verzekeringnemer moet dan zelf loonheffing betalen aan de Belastingdienst.
    • Hoe helpen jullie mij weer aan het werk te gaan?
      Als u arbeidsongeschikt bent geraakt, dan schakelen wij een arbeidsdeskundige in. Hij maakt samen met u een plan om weer aan het werk te gaan. Eerst onderzoeken we of u weer binnen uw eigen bedrijf kunt gaan werken. Misschien is dit mogelijk als u bijvoorbeeld uw werkplek anders inricht of de taken binnen uw bedrijf anders verdeelt. Lukt het niet om weer binnen uw bedrijf te gaan werken en heeft u een Royaal AOV? Dan helpen wij u daarna om werk te vinden buiten uw bedrijf. Naast de arbeidsdeskundige krijgt u dan zo nodig hulp van andere experts. Denk hierbij aan een organisatie-expert, een mental coach of een ergonoom.
    • Ik ben arbeidsongeschikt en verblijf in het buitenland. Moet ik ergens rekening mee houden?
      Ja, als u arbeidsongeschikt bent en in het buitenland verblijft dan moet u naar Nederland kunnen komen voor controle. Dit hoeft niet als u in het buitenland in het ziekenhuis ligt.
    • Wanneer ben ik psychisch arbeidsongeschikt?
      Ja, als u arbeidsongeschikt bent en in het buitenland verblijft dan moet u naar Nederland kunnen komen voor controle. Dit hoeft niet als u in het buitenland in het ziekenhuis ligt.
  • Over de herstelkostenregeling
    • Wat is de herstelkostenregeling?
      Sinds 1 januari 2013 geldt er een provisieverbod voor complexe- en impactvolle verzekeringen, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Naar aanleiding daarvan heeft het Verbond van Verzekeraars in opdracht van het Ministerie van Financiën de herstelkostenregeling opgesteld. Deze regeling zorgt ervoor dat u als klant een vergoeding krijgt op het moment dat uw verzekeringsadviseur herstelkosten bij u in rekening brengt. Op die manier komt er ook geen onnodige druk te staan op de relatie tussen u en uw adviseur en tussen uw adviseur en verzekeraar.
    • Wat zijn herstelkosten?

      Uiteraard doen wij er alles aan om geen fouten te maken bij het opstellen van offertes, polissen en andere contractdocumenten. Toch kan het gebeuren dat er iets niet goed gaat en uw verzekeringsadviseur vervolgens kosten bij u in rekening brengt voor het herstellen van de fout. Deze herstelkosten kunt u bij ons declareren en vergoeden wij aan u als ze vallen onder de herstelkostenregeling van het Verbond van Verzekeraars.

      Goed om te weten: kosten die u maakt door de gevolgen van een verkeerde offerte of polis vallen buiten de herstelkostenregeling.

    • Wanneer heeft u recht op een vergoeding van herstelkosten?
      Als er sprake is van onderstaande situaties, dan heeft u recht op een vergoeding van herstelkosten:
      - U heeft na 1 januari 2013 een Klaverblad AOV aangevraagd of afgesloten en wij hebben twee keer achter elkaar een fout gemaakt bij de offerte of polis van uw verzekering.
      - Na de tweede keer dat u van ons een verkeerde offerte of polis ontving, heeft u ons een zogenaamde ‘kennisgeving van tekortkoming’ gestuurd.
    • Wanneer heeft u geen recht op een vergoeding van herstelkosten?
      Als er sprake is van onderstaande situaties, dan heeft u geen recht op een vergoeding van herstelkosten:
      - U heeft voor 1 januari 2013 een Klaverblad AOV aangevraagd of afgesloten. U betaalt uw verzekeringsadviseur dan via de premie voor zijn of haar service.
      - Als wij de offerte of polis na de eerste of tweede keer zelf hebben hersteld.
      - Als u geen extra kosten heeft gemaakt door onze fout.
      - Als de fout door u of uw verzekeringsadviseur is gemaakt.
      - Als we onze twijfels hebben bij de fout in kwestie.
      - Als er naast ons als verzekeraar en uw verzekeringsadviseur nog andere financiële dienstverleners een rol hebben gespeeld bij de fout in kwestie.
      - Als er een gerechtelijke procedure wordt gestart.
    • Hoe werkt de uitbetaling van herstelkosten?
      Als u volgens de herstelkostenregeling recht heeft op een vergoeding, dan kunt u bij ons de kosten declareren die uw verzekeringsadviseur bij u in rekening brengt voor het herstel. Daarnaast kijken wij naar de werkzaamheden die uw verzekeringsadviseur heeft gedaan om de fout te herstellen. Het uurtarief van uw adviseur mag voor de herstelwerkzaamheden niet hoger zijn dan het tarief dat hij op zijn website vermeldt, met een maximum van € 150,- per uur. Het maximum van de herstelkostenvergoeding bedraagt € 1.000,-.

      Stuur voor een vergoeding van de herstelkosten de gespecificeerde factuur die u van uw verzekeringsadviseur heeft gekregen naar ons via acceptatie.aov@klaverblad.nl. Fijn als u voor de volledigheid uw naam, adres, het eventuele polisnummer en uw bankrekeningnummer daarin kunt vermelden, als dat niet op de nota staat. Een uitbetaling van de herstelkosten vindt altijd rechtstreeks aan u plaats. In verband met het provisieverbod mogen wij namelijk geen geld overmaken aan uw verzekeringsadviseur.
  • Over betalen en opzeggen
    • Hoe vaak betaal ik premie?
      U kiest zelf of u uw premie per maand, per kwartaal of per jaar betaalt.
    • De eerste afgeschreven premie is hoger dan verwacht. Hoe kan dat?
      U betaalt de premie voor een verzekering vooruit. Dit kan betekenen dat wij, bij maandbetaling, de eerste keer eerste keer meer dan één termijnpremie afschrijven. U vindt op de afrekening van het polisblad welk bedrag wij de eerste keer voor welke periode afschrijven. Daarna betaalt u gewoon de afgesproken termijnpremie die op de polis staat.
    • Ik wil mijn premie betalen, hoe kan ik dat doen?
      Maak de premie over op IBAN NL66 RABO 0300 0065 78 onder vermelding van het polisnummer of bel ons op nummer 079 - 3 204 548. Wij mailen u dan direct een betaallink om uw premie via Ideal naar ons over te maken. Zo weet u zeker dat uw betaling correct en direct bij ons binnenkomt.
    • Moet ik premie blijven betalen als ik arbeidsongeschikt ben?
      Ja, u moet premie blijven betalen als u arbeidsongeschikt bent. Maar vanaf het tweede jaar krijgt u korting op uw premie. Deze korting is gelijk aan het percentage waarop uw uitkering is vastgesteld.
    • Ik wil mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering opzeggen. Wat moet ik doen?
      Heeft u een verzekeringsadviseur? Dan moet u uw arbeidsongeschiktheidsverzekering via hem of haar opzeggen.

      Als u geen verzekeringsadviseur heeft, dan kunt u uw AOV gewoon online en op ieder moment stopzetten.

      Ook kunt u uw AOV rechtstreeks bij ons opzeggen door een ondertekende brief te sturen naar:
      Klaverblad Verzekeringen
      Postbus 3012
      2700 KV Zoetermeer

      U kunt deze brief ook inscannen en per e-mail versturen naar onze verzekeringsadministratie administratie@klaverblad.nl.

      Vermeld in uw brief uw naam, uw polisnummer en de datum waarop de verzekering moet stoppen. Vergeet uw handtekening niet.
    • Wat is de opzegtermijn van mijn arbeidsgeschiktheidsverzekering?
      Er is geen opzegtermijn: u kunt uw verzekering elk moment schriftelijk opzeggen. De verzekering stopt dan op de dag dat wij uw opzegging ontvangen. U kunt ook een datum in de toekomst opgeven waarop u de verzekering wilt stoppen.
    • Waar kan ik meer informatie vinden over betalen en betalingsachterstanden?
      Meer informatie over het betalen van uw premie en over hoe wij omgaan met betalingsachterstanden leest u op de pagina Betalen en betalingsachterstanden.
    • Waarom moet ik distributiekosten betalen?
      Als u slaagt voor de kennis- en ervaringstoets en zelf online een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) wilt afsluiten, dan zijn wij wettelijk verplicht om distributiekosten in rekening te brengen. Hiermee bedoelen we alle kosten die gemaakt worden om deze verzekering online aan te bieden. De distributiekosten zijn eenmalig en worden tegelijk met de eerste premie bij u in rekening gebracht.
  • Over mijn aanvraag
    • Wat gebeurt er nadat ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering heb aangevraagd?
      Als u een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft aangevraagd, dan kijken wij of we alle informatie hebben gekregen die we nodig hebben. Als we meer informatie willen hebben, dan nemen we contact met u op. Als we uw aanvraag accepteren, dan ontvangt u uw polis. Accepteren we uw aanvraag niet, dan laten we u dit uiteraard ook snel weten. Lees meer over ons AOV aanvraagproces.
    • Accepteren jullie mijn aanvraag voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering altijd?
      Nee, wij accepteren aanvragen niet altijd. Als we uw aanvraag afwijzen, dan laten we u dat (met onze redenen daarvoor) zo snel mogelijk weten.
    • Waarom moet ik een gezondheidsverklaring invullen?
      Als u een arbeidsongeschiktheidsverzekering wilt afsluiten, moet u ook een gezondheidsverklaring invullen. Deze bevat een serie vragen over uw gezondheid. Nadat u de verklaring heeft ingevuld, beoordeelt een medisch adviseur uw gezondheidssituatie. Daaruit volgt een advies aan ons over de vraag of wij de aanvraag kunnen accepteren en zo ja, onder welke voorwaarden.

      Wilt u meer weten over de gezondheidsverklaring en over uw rechten en plichten? Lees dan de brochure ‘Hoe werkt dat eigenlijk met de gezondheidsverklaring?’. Deze kunt u vinden onder ‘meer informatie’.
    • Moet ik medisch gekeurd worden om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten?
      Meestal is de informatie op de gezondheidsverklaring voor ons voldoende om te bepalen of wij u kunnen verzekeren. Hebben wij naar aanleiding van de gezondheidsverklaring en/of het aanvraagformulier toch meer informatie nodig om de aanvraag te beoordelen? Dan kunnen wij u om een (kort) gericht onderzoek, medische keuring en/of een bloedonderzoek (inclusief hiv test) vragen. De kosten van het (kort) gericht onderzoek, de keuring en/of het bloedonderzoek betalen wij.
    • Moet ik de kosten van de keuring zelf betalen?
      Nee, wij betalen de kosten van uw medische keuring.
    • Waarom krijg ik bij mijn aanvraag van de verzekering het verzoek om de uiteindelijk belanghebbenden van mijn bedrijf door te geven?
      Als verzekeraar moeten wij kunnen vaststellen wie de Ultimate Beneficial Owners (UBO’s) zijn van onze zakelijke relaties. Bijvoorbeeld als er een verzekering wordt aangevraagd, als we geld uitkeren of als er iets wijzigt in de bedrijfsvoering. Hiermee sluiten we uit dat degenen met wie we zaken doen, voorkomen op een sanctielijst. We voldoen hiermee aan de Nederlandse wet- en regelgeving om onder andere witwassen en terrorisme tegen te gaan. Zo mogen we uw verzekering in stand houden en betalingen aan u doen.

      Op onze pagina over uiteindelijk belanghebbenden leggen we meer uit over wat dit inhoudt en hoe u weet wie de uiteindelijk belanghebbenden van uw bedrijf zijn.
    • Waarom moet ik een kennis- en ervaringstoets maken?
      Een AOV is een complex product. Daarom is het afnemen van een kennis- en ervaringstoets verplicht wanneer een AOV op basis van execution-only wordt aangevraagd. U kunt bij ons een AOV zonder advies afsluiten als u voldoende kennis heeft over de AOV. Het is u dan duidelijk dat u weet waarvoor u kiest. We toetsen uw kennis met de kennis- en ervaringstoets. Als u slaagt voor deze toets kunt u rechtstreeks een AOV bij ons afsluiten. Slaagt u niet, dan verwijzen wij u door naar een verzekeringsadviseur.

Vindt u uw vraag niet op deze pagina of is het antwoord voor u niet duidelijk genoeg? Stel dan uw vraag via ons contactformulier of bel ons: 079 – 3 204 548.

AOV voorwaarden en extra informatie

Meer informatie over onze arbeidsongeschiktheids­verzekering en onze dienstverlening vindt u in de volgende documenten:

Op onze verzekeringskaarten vindt u meer informatie over onze arbeidsongeschiktheidsverzekering. De verzekeringskaarten helpen u om onze AOV verzekeringen te vergelijken met die van andere aanbieders.

Verzekeringskaart Royaal Plus AOV

Verzekeringskaart Royaal AOV

Verzekeringskaart Klaverblad AOV Flex

Verzekeringskaart Vangnet AOV

Blogs over arbeidsongeschiktheid

Broodfonds of AOV: wat is het verschil?

Een broodfonds of schenkkring is een alternatief voor een AOV. Maar wat is nou het verschil en wat is beter als je arbeidsongeschikt raakt?
Broodfonds of AOV: wat is het verschil? Lees verder

Een verplichte AOV voor zelfstandigen: hoe zit het precies?

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering was altijd een vrije keuze van ondernemers. Het pensioenakkoord maakt een AOV verplicht voor zzp'ers. Lees het hier.
Een verplichte AOV voor zelfstandigen: hoe zit het precies? Lees verder

Is de AOV premie fiscaal aftrekbaar?

Als ondernemer kunt u zakelijke kosten aftrekken van de belasting, maar valt een AOV verzekering hier ook onder? Lees er hier alles over.
Is de AOV premie fiscaal aftrekbaar? Lees verder

Vraag uw adviseur naar onze verzekeringen

Precies weten welke verzekering het beste bij u past? Dat hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen. Een adviseur helpt u graag bij het vinden van een verzekering die daar bij aansluit.

Ontvang passend advies

Verzeker u zelf online

U regelt snel en gemakkelijk uw eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Bereken en vraag aan