5 meest gestelde vragen over de verzekeringsadviseur
Met assurantie – een ander woord voor verzekeringen – houden de meeste mensen zich niet dagelijks bezig. Waarom zou je dan alles rondom je verzekering zelf uitzoeken? Terwijl je ook een verzekeringsadviseur kunt bellen die álles van assurantie weet. Die vertelt je welke verzekeringen je nodig hebt, welke optioneel zijn, waar je op moet letten én zorgt ook dat je niet te veel betaalt. Heb je vragen over de rol van een verzekeringsadviseur? Hieronder beantwoorden we de 5 meest gestelde.
1. Wat is een verzekeringsadviseur en is een assurantiekantoor hetzelfde?
Assurantiekantoor, assurantieadviseur, verzekeringsadviseur, tussenpersoon verzekeringen, verzekeringsagent… Er zijn veel termen die vaak door elkaar worden gebruikt. Assurantie betekent verzekering. Dat maakt een assurantieadviseur dus iemand die advies geeft over verzekeringen. Verzekeringsadviseur, tussenpersoon en verzekeringsagent zijn andere namen voor assurantieadviseur. Dat is dus allemaal hetzelfde. Een verzekeringsadviseur helpt bij het afsluiten van één of meer verzekeringen. Ook bij schade of voor aanpassingen aan je verzekering staat de verzekeringsadviseur vanuit zijn assurantiekantoor je bij.
2. Assurantiekantoor bij het afsluiten van een verzekering: waarom?
Een verzekeringsadviseur neemt je veel zoekwerk uit handen. De tussenpersoon weet alles van assurantie en kent de voorwaarden van alle verzekeringen. Daardoor kan deze je goed adviseren in wat mogelijk is én wat bij je past. De verzekeringsadviseur kent de markt voor assurantiën en heeft goede contacten met de verzekeraars. Zo’n tussenpersoon verzekeringen helpt je ook met praktische zaken. Denk dan aan het opvragen en vergelijken van voorstellen, en de kleine lettertjes lezen. Heel handig! Zorgen dat je niet onder- of oververzekerd bent én niet te veel betaalt. Dat is het belangrijkste doel van de verzekeringsadviseur/ het assurantiekantoor.
3. Kan een verzekeringsadviseur ook helpen bij schade?
De verzekeringsadviseur blijft je bijstaan tijdens de hele periode waarin je verzekerd bent, de looptijd. Een verzekering aanpassen is iets dat de tussenpersoon bijvoorbeeld voor je doet. Ook bij schade is het assurantiekantoor de plek om aan te kloppen. De verzekeringsadviseur zorgt voor een goede afhandeling. Specifiek bij autoschade berekent de adviseur bijvoorbeeld voor je of het verstandig is om schade te claimen of dat je beter je schadevrije jaren kunt houden. Verandert je premie of zijn er andere wijzigingen? Je hoort het als eerst via je verzekeringsadviseur. Een contact waar je veel aan hebt dus.
4. Is dat niet heel duur, een verzekeringsadviseur?
Juist niet. Je bespaart al gauw tijd en geld met een verzekeringsadviseur. Het assurantiekantoor heeft door alle korte lijntjes de beste deal voor je veel sneller gevonden dan je dat zelf via internet kan. Daardoor kan het zelfs goedkoper zijn. Bijkomend voordeel is de service die je online niet hebt. De verzekeringsadviseur verdient natuurlijk wel geld aan je verzekering. Soms is dat een percentage van je verzekeringspremie, betaald door de verzekeraar en niet door jou. In andere gevallen betaal je de verzekeringsadviseur wel een bepaald bedrag. Vooraf worden deze opties uiteraard altijd met je besproken. Jij kiest.
5. Hoe vind ik een goed(e) verzekeringsadviseur/assurantiekantoor?
Verzekeringsadviseurs zijn in heel Nederland te vinden, dus ook bij jou in de buurt. Alle adviseurs die met ons samenwerken, kennen alle verschillende verzekeringen en voorwaarden van Klaverblad Verzekeringen. Handig om rekening mee te houden bij je keuze. Hier vind je de dichtstbijzijnde verzekeringsadviseurs bij jou in de buurt.
Assurantiekantoor bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering?
Ben je zelfstandig ondernemer en wil je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluiten? Zeker dan is het aan te raden een verzekeringsadviseur in te schakelen. Zo’n deskundige tussenpersoon helpt je met al je vragen over assurantiën en adviseert je zodat je de meest geschikte AOV voor jouw persoonlijke situatie kunt kiezen.