"Als zzp'er aan het werk in mijn oude salon"
Turia Ketami (54) werkt al 38 jaar in het kappersvak. In Amsterdam had ze 22 jaar lang een goedlopende kapsalon. In 2020 kreeg ze een burn-out. Tot die tijd waren werkweken van 80 uur altijd eerder regel dan uitzondering geweest. Nog nooit was ze ook maar één dag ziek thuisgebleven.
“Nu ik minder en als zzp’er in mijn oude salon werk, heb ik de rust die ik nodig heb.”
“Ik heb alles altijd goed verzekerd. Mijn personeel, mijn pand en alles wat erin staat. Alleen voor mijzelf had ik niet meteen iets geregeld toen ik mijn zaak opstartte. Zo rond mijn 45e besloot ik dat het tijd werd om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Ik had op dat moment met meer personeel ook meer verantwoordelijkheden. Daarbij is het zo dat als je ouder wordt, ook het risico op uitval of ziekte groter wordt.”
Wanneer ging het mis?
“Augustus 2020 ging het werken niet langer meer zoals ik gewend was. Ik belandde in een burn-out en had veel stress van de coronaregels en -beperkingen. Dan mochten we weer heel even open, om even later opnieuw voor maanden dicht te moeten. Dat zorgde ook voor veel personeelsproblemen. Alles bij elkaar had ik hier extreme stress van. Alles was overbelast en dat uitte zich in mentale én heftige fysieke klachten. De pezen in mijn schouders en vingers waren allemaal ontstoken. Ik voelde dat er iets moest gebeuren en het anders niet goed kwam.”
Hoe ging dat, uiteindelijk toch hulp inschakelen?
“In 38 jaar werken had ik nog nooit één dag ziek thuisgezeten. Me ziekmelden voelde als een flinke stap. Ik was daarom ook flink over mijn toeren toen ik de telefoon pakte. Mijn claimbehandelaar Annemieke Leloux reageerde gelukkig erg begripvol. Nadat ik mijn verhaal had gedaan, zei ze ‘mevrouw, we gaan u helpen’. En daar had ik ook vertrouwen in. Al gauw kwam er iemand bij me thuis om de situatie in kaart te brengen. Die vroeg naar mijn klachten, hoe ik mijn werk deed en hoe het bedrijf in elkaar zat. Maar ook: wat mij zou helpen?”
“Naast medische hulp, had ik ook iemand nodig die me kon helpen met zakelijke beslissingen.”
En, wat was het dat jou uiteindelijk hielp?
“Naast de medische hulp waarmee ik uiteindelijk zelf aan de slag ging, had ik iemand nodig die me kon helpen met zakelijke beslissingen. Ik wilde stoppen met mijn zaak. De onzekerheid en gevolgen van de pandemie en de personeelsproblemen waren me te veel geworden. Jullie stuurden me ondernemerscoach en bedrijfsadviseur Martin van Zon. Hij heeft me ontzettend goed geholpen door alles te regelen. Van het reorganiseren en overgaan op zzp’ers tot de verkoop van mijn zaak aan een trouwe werknemer die ermee verder wilde. In totaal nam dit zo’n driekwart jaar in beslag, 1 juli 2022 was de overdracht. Zelf ben ik als zzp’er aan de slag gegaan in mijn oude salon. Dat bevalt goed. Martin schakel ik nog steeds regelmatig in. Maar nu gewoon zelf.
Ook het contact met mijn claimbehandelaar, mevrouw Leloux was altijd fijn. Elke 2 weken spraken we elkaar, soms vaker als er ontwikkelingen waren. Als ze al een tijdje niks van mij gehoord had, mailde ze om te vragen hoe het ging. Ik zette er zelf vaart achter, omdat ik weer aan het werk wilde. Vanuit jullie heb ik gelukkig nooit druk gevoeld.”
Hoe gaat het nu met je?
“Goed. In de periode dat ik voor 50% ziekgemeld was, heb de tijd gekregen en genomen om fysiek de rust te nemen die ik zo nodig had. Door de slijmbeursontstekingen in mijn schouders waren ook mijn pezen ontstoken geraakt. Medici hadden mij duidelijk gemaakt dat dit alleen over zou gaan met fysieke en geestelijke rust. De pijnklachten aan één arm zullen nooit helemaal overgaan, maar het is onder controle. Ik neem nu meer rust en werk daarom nu 4 dagen. Dat lijkt misschien nog steeds veel, maar ik kom van werkweken van soms wel 80 uur per week. Voor mij is dit dus een flink verschil. Er is zelfs weer ruimte om vaker vakantie te nemen.”
Wat is je meegevallen tijdens dit traject?
“Ik dacht altijd dat mijn verzekeraar er was voor het medische deel. Dat ze zouden zorgen dat ik bij de juiste arts terecht zou komen. De zo welkome hulp van een bedrijfscoach had ik niet verwacht. Juist dat hielp me, omdat mijn klachten kwamen door stress en te veel werken. Dan is het fijn iemand naast je te hebben die is gespecialiseerd in de financiële en administratieve aspecten van de koerswijziging die hoort bij een zaak verkopen. Dat zijn geen dingen waar ik me dagelijks mee bezighield natuurlijk.
Ook vond ik het heel fijn dat ik één vaste contactpersoon had. Mevrouw Leloux was erg blij voor me toen ze hoorde dat mijn winkel verkocht was. Op de dag van de opening ontving ik zelfs een mooi bloemetje van haar namens Klaverblad.”
“Toen claimbehandelaar Annemieke zei: 'mevrouw, we gaan u helpen' had ik daar vertrouwen in.”
En je eigen salon, mis je die niet?
“Nee, die mis ik niet. Ik vind het hartstikke leuk om te zien hoe mijn voormalig medewerker er nu haar eigen, nieuwe draai aan geeft. Juist omdat ik het zelf in 22 jaar heb opgebouwd, vind ik het vooral mooi dat iemand het stokje heeft overgenomen en het nu verder oppakt.”
Wat zou je willen zeggen tegen andere ondernemers die twijfelen over een AOV?
“Kijk verder dan de kosten. Veel mensen sluiten geen AOV af omdat het veel geld kost jezelf te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Het is ook niet goedkoop, maar het is het wel waard. Ik denk zelfs dat het hebben van een AOV je onbewust zo’n gerust gevoel, geeft, dat het misschien wel bijdraagt aan minder snel ziek zijn.”
Advies over de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van Klaverblad
Heb je op maat gemaakt advies nodig bij het afsluiten van een Klaverblad Arbeidsongeschiktheidsverzekering die aansluit op jouw wensen? Neem dan ook gerust contact op met een verzekeringsadviseur. Zij helpen je graag.