"De persoonlijke aanpak staat bij ons voorop"
Hoewel er gewoon verzekeringen werden afgesloten en schades gewoon werden gemeld, was 2020 anders dan anders – óók voor de financieel adviseurs van Klaassen & Retz. Verzekeringsadviseur Alexander Lakemond kijkt terug.
’’Het was voor ons een goed jaar. De hypotheekrente werd wéér lager, dus de woningverkoop is alleen maar gestegen in 2020. Wij bieden het hele pakket aan: van makelaardij en hypotheek tot alle bijbehorende verzekeringen. Veel klanten regelen dan ook alles van a tot z bij ons. Dat zorgde het afgelopen jaar voor een mooie omzet.
Eigen mondkapjes
In de eerste coronagolf zat ik alleen op kantoor. Dat was nodig omdat niet alle documenten thuis ingezien kunnen worden. Alle afspraken waren telefonisch of via videobellen. We hebben ruimte genoeg om twee meter afstand te houden, dus vanaf april konden klanten weer bij ons langskomen. Natuurlijk namen we wel maatregelen. Zo zetten we schermen neer en moest iedereen zijn handen desinfecteren. Ook was een mondkapje bij ons op kantoor al verplicht voordat de overheid ermee kwam. We hebben zelfs Klaasen & Retz-mondkapjes laten maken.
Ik ben er trots op dat we ons tot nu toe zo goed door de coronacrisis hebben geslagen. Na die eerdere crisis, in 2008, zag dat er heel anders uit. Toen hebben we afscheid genomen van onze andere twee vestigingen en zijn we veel vet op de botten verloren. Door flink te bezuinigen konden we gelukkig weer opklimmen. Inmiddels gaat het hartstikke goed.
Fijne samenwerking
Ongeveer een derde van de particuliere verzekeringen in onze portefeuille is afgesloten bij Klaverblad. Dat komt vooral omdat de samenwerking zo prettig is. Marjo (Bosman, accountmanager bij Klaverblad) kennen we al heel lang: met haar kunnen we echt lezen en schrijven. Het offertesysteem werkt fijn, de premies zijn goed. Dat betekent niet dat Klaverblad altijd het voordeligst is, maar als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding komen ze vaak als beste uit de bus. De schadeverwerking gaat meestal heel snel. ’s Ochtends melden is ’s middags al vaak op de rekening.
Daar word je als klant blij van. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken om de verzekeringen niét te regelen via een adviseur. Het is niet duurder, maar heeft wel veel voordelen. Een klant weet dat hij verzekerd is en dat is het. Maar wij kennen de verzekeringen door en door, weten precies wat er wel en niet gedekt is. Zo krijgen we echt meer voor elkaar.
Persoonlijke aanpak
Bij ons is een klant geen nummer. Wij kennen iedereen bij naam: als iemand mij belt, weet ik precies wie ik aan de lijn heb. Ik ben persoonlijk betrokken bij de klant zelf én ken de verzekeraar. De klant kan mij in zijn eigen woorden vertellen wat er aan de hand is en ik kan dat goed en snel uitleggen aan de schadebehandelaar. Een klant kan zelf minder goed inschatten wat de verzekeraar allemaal moet weten, waardoor rechtstreeks contact uiteindelijk vaak langer duurt.
Die persoonlijke aanpak staat bij ons voorop. Dat zie je terug in onze verzekeringscheck. Eén keer in de twee jaar krijgt de klant een e-mail waarin we alle verzekeringen op een rij zetten en nalopen wat er beter kan. We hebben dus minstens tweejaarlijks contact. Dat is echt een agendapuntje voor ons. Ik krijg dan ook elke dag een paar meldingen op mijn pc: tijd voor de verzekeringscheck.
Wij werken hier met drie mannen van rond de 60, maar saai is het bij ons op kantoor zeker niet. De werksfeer is echt goed en dat straal je uit naar de klant. We grappen en grollen met ze, stellen ze op hun gemak. Dat vinden we alle drie heel belangrijk. Mijn ambitie voor 2021 is dan ook niet zo ingewikkeld: ik hoop dat dat zo blijft.’’