Met een elektrakeuring bedrijfsbrand voorkomen: “Je ziet oververhitting niet altijd”
Wanneer een ondernemer zijn bedrijf wil verzekeren, komt er in sommige gevallen een aantal controles aan te pas. Een technische inspectie voor de algehele risicobeoordeling en om de waarde vast te stellen, maar ook keuringen gericht op brandveiligheid. Voor deze Scope keuringen is Klaverblad onlangs een samenwerking aangegaan met EKCN. Samen met senior acceptant mkb Sylvia Hoekema spraken we verzekeringsadviseur en mede-eigenaar van EKCN Ike Bleeker en John Zutt, directeur van het jonge keuringsbedrijf, over het belang van keuringen en brandpreventie.
Het nut van een keuring
Het is de nachtmerrie van elke ondernemer. Er breekt brand uit. De schade door een bedrijfsbrand loopt al snel in de tonnen, of zelfs miljoenen. En hoe goed een ondernemer ook verzekerd is, een brand heeft een enorme impact. Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat ongeveer de helft van de bedrijven waar een brand uitbreekt binnen 2 jaar failliet gaat. Onveilige of defecte elektra is daarbij een beruchte veroorzaker. Het is dan ook niet voor niets dat de meeste verzekeraars een SCIOS Scope 10 keuring voor elektrische installaties verplicht stellen. Verzekeringsadviseur Ike Bleeker vertelt: “Veel ondernemers zitten er op voorhand natuurlijk niet echt op te wachten, want die zien in eerste instantie extra kosten voor een keuring. Maar als de keuring eenmaal is geweest en daar risicofactoren uit blijken, dan zien ze toch wel het nut ervan in. Weten dat het goed zit met je installatie en de afwijkingen eruit zijn, verhoogt je bedrijfszekerheid.”
“Het regelen van een Scope keuring was gewoon een drama, dus bedacht ik: dit moeten we zelf gaan doen.”
Waar een technische inspectie het risico beoordeelt en wanneer mogelijk dient als een waardebepaling, gaat een Scope keuring verder. Ike licht toe: “Een inspecteur kan op het oog ondernemers wel op opvallende zaken wijzen, maar een Scope 10 keuring is echt bedoeld om ervoor te zorgen dat de elektrische installatie, waar veel branden uit ontstaan, geen brandrisico (meer) vormt. Voor de zonnestroominstallatie is er de Scope 12 keuring. In het geval van Klaverblad is dit pas verplicht bij een vermogen van 15 kWp.”
Rode vlaggen
De grootste brand-technische risico’s zoals overbelasting, verhitting en hotspots zijn vaak in de meterkast te vinden. Directeur en technisch expert John Zutt: “Wat je dagelijks tegenkomt is oververhitting. Er zijn maar weinig ondernemers die regelmatig de meterkast controleren. En oververhitting is ook niet altijd met het blote oog te zien, maar wel te meten met onze apparatuur.” Ike: “Zo waren we laatst bij een bedrijf dat z’n zaakjes over het algemeen echt goed op orde heeft. Tijdens de keuring kwamen we erachter dat hij een gloeiendhete meterkast had. Met die ontdekking hebben 3 partijen gewonnen, waarvan de ondernemer zelf nog het meeste. Met de keuring is in dit geval écht een brand voorkomen.”
Foto van EKCN, oververhitting van meterkast
“Met de Scope keuring is in dit geval écht een brand voorkomen.”
“Wat we ook vaak zien is bijvoorbeeld dat connectoren in zonnepanelen uitgebrand zijn en nog maar de helft van de opbrengst opleveren,” aldus John. “Daarbij wordt er ook vaak veel te veel aan bestaande installaties vastgeknoopt.” Ike vult aan: “Zonnepanelen, laadpalen, et cetera. En daar zit precies het risico. Alles wordt elektrisch. Er wordt steeds meer gevraagd van installaties, meer dan soms mogelijk is. John vervolgt: “Het is namelijk ook niet zo dat door overbelasting met zonnepanelen en laadpalen de stoppen eruit vliegen. Dat is een continu stroom waar uiteindelijk je automaat gewoon op vast gaat branden. Dan slaat hij niet uit, maar wordt je kast dus echt heel heet. Ook het feit dat werkmaterieel vaak ’s nachts wordt opgeladen levert volgens Ike regelmatig problemen op: “Zoals heftrucks of gelijksoortig apparatuur. Dan is er natuurlijk niemand die kan ingrijpen als het fout gaat.”
Bij een keuring wordt er gewerkt met een vlaggensysteem. Rode vlaggen betekenen: foute boel. Dat soort serieuze brandrisico’s moeten dan ook meteen aangepakt worden, terwijl je voor andere mankementen bijvoorbeeld 3 maanden de tijd hebt. Na aanpassing van de installatie vindt er een herkeuring plaats. Als alles goed is bevonden wordt de melding afgemeld bij SCIOS. Zo is het voor iedereen inzichtelijk wat de staat en veiligheid van de installatie is.
Keuringen die zich onderscheiden in snelheid
Toch gaat het regelen van zo’n keuring niet altijd van een leien dakje en ben je als verzekeringsadviseur soms maandenlang in de weer. Ook Ike deelde als adviseur de ervaring van lange wachttijden: “Het regelen van een Scope keuring was gewoon een drama, dus bedacht ik: dit moeten we zelf gaan doen.” Samen met Arnold Blom stapte Ike de keuringswereld in en toen het tweetal technisch expert John Zutt aanhaakte, kon het keuren beginnen. “We wilden ons echt onderscheiden in snelheid. Veel keurders hebben een elektrotechnisch installatiebedrijf met daarnaast iemand die af en toe keurt. Bij EKCN doen we alleen Scope 8, 10 en 12 keuringen. Daardoor kunnen we de garantie geven dat een keuring binnen 2 maanden wordt uitgevoerd. We herstellen of installeren niet, zo blijven we zo onafhankelijk mogelijk.”
Dat die snelheid ook gewaardeerd wordt door andere verzekeringsadviseurs is niet verwonderlijk: “Het is prettig als je een partij hebt waar je van op aan kunt. Soms was ik als adviseur een half jaar met zo’n keuring bezig. Steeds moet je weer nagaan of die datum al was geprikt. Daar ontstaat zoveel extra werk uit en die tijd besteed ik veel liever aan adviseren. Dus als je bij een aanvraag gewoon weet dat het risico binnen 2 maanden gekeurd wordt, zit daar verder geen werk meer in.”
“Het is prettig als je een partij hebt waar je van op aan kunt. Soms was ik als adviseur een half jaar met zo’n keuring bezig."
Adviseur steeds vaker risicomanager
Hoe vaak een keuring moet worden uitgevoerd is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type bedrijf en de staat van de installatie. Over het algemeen is een keuring 3 tot 5 jaar geldig. “Bij EKCN maken we er een notitie van en komen we bij een ondernemer in de lucht op het moment dat er opnieuw gekeurd moet worden. Maar ook als adviseur attendeer ik de ondernemer erop wanneer we weer een keuring moeten inplannen. Je hebt als adviseur toch ook een rol als risicomanager.” Iets dat Ike ook terug ziet komen in de hele markt: “Je ziet in adviseursland een verschuiving naar risicomanagement. Het is niet meer alleen een kwestie van een polis doorzetten naar de klant. Je neemt ook preventie mee. Het gaat erom dat iemand z’n bedrijf kan voortzetten. Een verzekering is een lapmiddel, maar zo’n grote calamiteit wil niemand meemaken. Het is belangrijk om de ondernemer daar echt goed op te wijzen”
Vraag je adviseur naar onze mkb-verzekeringen
Met onze mkb-verzekeringen is je bedrijf gewoon goed verzekerd. Wil je meer weten over onze mkb-verzekeringen? Vraag je adviseur naar de verzekeringen van Klaverblad. Of vind direct een verzekeringsadviseur in de buurt.