Van den Berg Verzekeringen: “Ontzorgen is onze belangrijkste taak”
“Een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dat kost toch vrachten met geld?” Dat is wat veel klanten van Van den Berg Verzekeringen riepen vóórdat ze hadden gepraat met verzekeringsadviseurs Herman en Jan. Ook wordt een AOV als een ingewikkeld iets gezien. Het voordeel van een verzekeringsadviseur is echter dat zij voor jou de best passende AOV uitzoeken. Hoe Herman en Jan van Van den Berg Verzekeringen dat doen? Met veel persoonlijk contact en bewustwording.
Meer zzp’ers als klant door de crisis
Van den Berg Verzekeringen is gespecialiseerd in zowel particuliere als zakelijke schadeverzekeringen. Omdat de grondlegger van het kantoor oorspronkelijk een accountantskantoor had, waren er al flink wat bedrijven klant. Later kwamen daar veel zelfstandig ondernemers bij. “Vooral de laatste paar jaren hebben we er veel zzp’ers bij gekregen. Dat is ook door de crisis zo gelopen. Veel mensen uit beroepsklasse 4* verloren hun vaste baan. Het was voor hen ‘eenvoudig’ om dan zelf een bus te kopen en aan de slag te gaan als bijvoorbeeld loodgieter of stukadoor.”
* beroepen met zware lichamelijke arbeid
Het kopen én verzekeren van die bus is voor veel klanten van Van den Berg Verzekeringen het begin van hun ondernemerschap, maar maakt ook dat het afsluiten van AOV over het hoofd wordt gezien. “Naar die bus zijn klanten soms weken op zoek en die willen ze allrisk verzekeren. Als verzekeringsadviseur zijn wij er om bijvoorbeeld uit te leggen dat je als zzp’er voor de bus soms beter een WA verzekering kunt afsluiten, zodat er geld overblijft voor een AOV. Als er iets met die bus gebeurt, krijg je namelijk eenmalig een uitkering. Met een goede AOV krijg je bij arbeidsongeschiktheid een uitkering tot ongeveer je zestigste á vijfenzestigste.”
"Als je je als zzp'er bewust wordt van de risico's die je loopt als je géén AOV hebt, dan valt vaak het kwartje."
Bewustwording, aandacht en vertrouwen
Die bewustwording creëren bij klanten is de kracht van verzekeringsadviseurs, volgens Herman en Jan. “Als je je als zzp’er bewust wordt van de risico’s die je loopt als je géén AOV hebt, dan valt vaak het kwartje. Je wilt bijvoorbeeld niet je huis hoeven verkopen als je arbeidsongeschikt raakt. Toch is dat wel een van de risico’s die je loopt als je als zzp’er niet verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid.”
Naast het advies om een AOV af te sluiten, denken verzekeringsadviseurs ook op andere manieren met je mee. “We proberen iedere klant zo persoonlijk mogelijk te bedienen. Daarom sturen wij ook geen AOV-offertes per mail. Wij nodigen de mensen hier uit, drinken een kop koffie en kijken naar iemands persoonlijke situatie. Pas dan kun je zien welke AOV het beste bij diegene past en wat voor verzekerd bedrag, welke eigenrisicotermijn en uitkeringsduur mogelijk is. We helpen bijvoorbeeld bepalen wat er minimaal nodig is om te verzekeren, zodat in ieder geval de vaste lasten nog betaald kunnen worden bij arbeidsongeschiktheid. Maar ook adviseren we onze klanten om hun uurtarief te verhogen. Zeker als het goed gaat met
het bedrijf.”
Om rekening te houden met de groei van een zzp’er én mogelijke veranderingen in hun situatie zitten Jan en Herman in ieder geval elke drie jaar met hun klanten rond de tafel. “Wij besteden veel tijd aan het uitzoeken of iemand na verloop van tijd te veel premie betaalt. Soms zijn werkzaamheden veranderd of heb je je als zzp’er verder gespecialiseerd dan alleen een klusbedrijf.
"Je strijdt niet voor je eigen portemonnee, maar voor die van de klant."
Klanten worden familie
Als je als klant arbeidsongeschikt raakt, stopt het betalen van de premie na een jaar. Ook stoppen Jan en Herman dan de kosten die je aan hen als verzekeringsadviseurs betaalt. “Bij arbeidsongeschiktheid heb je het zwaar. Dan willen wij niet dat je ons op dat moment ook nog moet betalen.” Toch houdt het werk van Van den Berg Verzekeringen daar niet op. Het begint juist pas.
“Ontzorgen is onze belangrijkste taak. We hebben ooit een klant gehad die door lichamelijke klachten arbeidsongeschikt raakte. Toen het lichaam eenmaal weer werkte, had hij als gevolg daarvan psychische klachten ontwikkeld. Volgens de verzekeraar was de klant weer beter en had hij geen recht meer op een uitkering. Samen zijn wij toen naar de verzekeraar gegaan om het gesprek aan te gaan. Op zo’n moment strijd je niet voor je eigen portemonnee, maar voor die van de klant. Daar win je zowel als verzekeringsadviseur en als klant heel veel mee.”
Het hebben van tevreden klanten zorgt voor goede mond-tot-mond reclame. Zeker in een dorp waar iedereen elkaar kent. “Dat is ook het leuke ervan. We zitten tussen onze klanten. We snappen ze en spreken dezelfde taal. Die jongens zien elkaar op de bouw en adviseren elkaar om ons een belletje te geven voor een goede AOV. Die klanten zijn soms bijna familie geworden en je leeft met ze mee.”
Ben je geïnteresseerd in een AOV en wil je hier meer advies over krijgen? Neem dan contact op met een verzekeringskantoor in de buurt.
Klaverblad Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen