Het water regent naar binnen in de winkel: wie betaalt de schade?
Jaap, trotse eigenaar van een speelgoedwinkel, wordt plotseling gebeld. ‘’Het is helemaal mis’’. Snel spoed Jaap zich naar zijn winkel. Eenmaal aangekomen treft hij een ravage aan. Tijdens een stormachtige dag heeft namelijk het dak boven zijn winkel het gedeeltelijk begeven. De brandweer is ter plaatse en zijn medewerkers staan buiten in de regen te wachten. Hoe loopt deze schade af?
Één uur later
Jaap mag naar binnen. Het is veilig volgens de brandweer. Jaap treft een gedeelte van het systeemplafond op de vloer. Bovendien is zijn inventaris grotendeels verregend en de vloer staat blank. Zijn medewerkers beginnen spullen af te slepen, terwijl Jaap contact legt met de verhuurder van het winkelpand. De verhuurder maakt een melding bij de opstalverzekering en al snel is er een calamiteitendienst aanwezig die meehelpt met de grote opruiming. Gelukkig is niemand gewond geraakt.
Een paar dagen later
Een paar dagen later is het systeemplafond in zijn geheel verwijderd. De watervlekken zijn in het meubilair en de vloer nog goed te zien. En waar het dak ooit zat, zit nu alleen een afdekzeil. Toch gaat de winkel weer open. Nog langer dicht blijven is geen optie, want de kosten blijven snel oplopen. Toch maken ze er het beste van. Maar dan volgt helaas nog een teleurstelling. De verzekering heeft de oorzaak van de schade onderzocht en kwam tot de conclusie dat de schade het gevolg is van ‘ernstig achterstallig onderhoud aan het dak’. De schade wordt daardoor niet vergoed.
Twee weken later
Jaap schakelt zijn rechtsbijstand in, wanneer blijkt dat alle rekeningen letterlijk op zijn dak dreigen te vallen. Een gesprek met de verhuurder was op niets uitgelopen. De verhuurder vindt dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud. En mocht daar wel sprake van zijn, dan had Jaap maar meer onderhoud moeten plegen. In het huurcontract stond namelijk dat Jaap verantwoordelijk was voor het onderhoud van alle ‘installaties in het gehuurde’. De verhuurder weigert de schade op zich te nemen en omdat Jaap de inschakeling van alle aannemers had geregeld, komen de facturen op naam van de winkel binnen stromen.
In de bres voor de winkel!
“Na ontvangst van deze zaak, spring ik meteen in de bres voor de winkel van Jaap. In mijn eerste brief heb ik de verhuurder aansprakelijk gesteld. Want het was volgens mij duidelijk (gelet op het schaderapport) dat er sprake was van achterstallig onderhoud aan het dak. Daarnaast is de onderhoudsverplichting van alle installaties beperkt tot alle (technische)installaties in en aan het gehuurde. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een CV- of sprinklerinstallatie. Een dak valt niet onder de term van een ‘installatie’ en is dus toch echt iets wat de verhuurder zelf dient te onderhouden.
De verhuurder schakelt vervolgens een advocaat in en blijft volhouden dat er geen sprake was van achterstallig onderhoud. Uiteindelijk geeft hij wel toe dat als er inderdaad sprake is van achterstallig onderhoud aan het dak, dit voor zijn rekening zou moeten komen. Alle partijen besloten daarom om het dak nog een keer door een onafhankelijk expertisebureau te laten inspecteren. Als daaruit achterstallig onderhoud blijkt, dan krijgt de winkel van Jaap de schade uitgekeerd.“
Zes weken later volgt het rapport van de expert
“De advocaat van de verhuurder en ik ontvangen tegelijkertijd het rapport van de deskundige. Het dak bleek inderdaad te zijn bezweken doordat er sprake was van achterstallig onderhoud. Zodanig dat de deskundige zich afvroeg of er ooit wel onderhoud is uitgevoerd in de afgelopen 40 jaar. Aangezien de schade inmiddels al was opgelopen tot bijna € 40.000 (exclusief de kosten voor het vervangen van het dak) werd met de verhuurder een betalingsregeling getroffen.
Toen na zes maanden de laatste betaling binnenkwam, werd ik nogmaals opgebeld. Dit keer met goed nieuws! Jaap ging met zijn winkel verhuizen. Doordat de schade alsnog volledig is gecompenseerd kon hij met het vrijgekomen bedrag zijn winkel uitbreiden en naar een grotere pand midden in de stad.“
Krijg rechtshulp van een juridisch expert
Bij Klaverblad helpen we je graag gewoon goed als bij een juridisch probleem. Daarom krijg je altijd gelijk een juridisch expert aan de lijn. Vraag je adviseur naar onze rechtsbijstandverzekering.
Dit artikel is geschreven door mr. R. Roosjen