Bagage verzekeren
Gaat er iets mis met uw bagage op vakantie? Dan is een bagageverzekering afsluiten erg handig. Zo voorkomt u onnodige kosten. Met de aanvullende module Bagage bij een Klaverblad Doorlopende reisverzekering krijgt u een vergoeding als uw bagage tijdens vakantie beschadigt, gestolen wordt of kwijtraakt. Maar wat houdt deze ‘bagageverzekering’ precies in?
Wat is er verzekerd?
Alle spullen die u bij zich heeft op vakantie noemen we bagage. Als deze dingen tijdens uw vakantie beschadigen én u heeft bij uw Klaverblad een doorlopende reisverzekering met bagagedekking afgesloten, dan heeft u mogelijk recht op een schadevergoeding. De volgende soorten bagage verzekeren wij niet:
- Motorrijtuigen, kampeerwagens en aanhangers
- (Lucht)vaartuigen en accessoires hiervan
- Val- en zweefschermen en accessoires hiervan
- Spullen die u heeft voor zakelijk gebruik of voor uw beroep
- Computersoftware of -bestanden
- Verzamelingen en bijzondere spullen zoals antiek, schilderijen en kunst
- Onbewerkte edele metalen en ongezette edelstenen
- Dieren
Let op: geld is alleen verzekerd als u daar speciaal voor heeft gekozen.
Deze kosten vergoeden wij
Raakt uw bagage tijdens vakantie beschadigd, kwijt of gestolen? U bent hiervoor verzekerd via de module Bagage. Per vakantie en per verzekerde vergoeden wij dan het verzekerde bedrag. Er geldt geen eigen risico en per soort bagage krijgt u een maximale vergoeding. Loopt uw mobiele telefoon tijdens vakantie schade op? Dan geldt er wel een eigen risico van € 50,-.
Hieronder vindt u een overzicht:
Maximale vergoeding | |
Apparatuur voor foto’s, film, beeld of geluid, computers, laptops, tablets en andere elektronische apparatuur, inclusief accessoires zoals statieven en geheugenkaarten, maar exclusief mobiele telefoons | € 1.500,- |
Mobiele telefoons (gsm of smartphone) | € 500,- |
Rubberboten, kano’s, zeil- en surfplanken en drones | € 500,- |
Fietsen | € 1000,- |
(Zonne)brillen (niet op sterkte) | € 250,- |
(Zonne)brillen en contactlenzen op sterkte | € 500,- |
Losse onderdelen en accessoires van uw motorrijtuig (zoals een autoradio, een niet ingebouwd navigatiesysteem, een fietsendrager, bagagerek of skibox ) inclusief gereedschap en reserveonderdelen | € 1000,- |
Sieraden en horloges (inclusief smartwatch) | € 500,- |
Muziekinstrumenten | € 500,- |
Verrekijkers en andere optische instrumenten | € 250,- |
Hoortoestellen | € 500,- |
Spullen die u tijdens uw vakantiereis koopt | € 500,- |
Spullen die u tijdens uw vakantiereis huurt | € 500,- |
Tijdens uw reis wilt u schade aan uw spullen of diefstal natuurlijk zo goed mogelijk voorkomen. Het liefste neemt u kostbare spullen daarom alleen mee als u deze tijdens uw reis echt nodig heeft. En gaat er onverhoopt toch iets mis? Voor het ontvangen van een schadevergoeding is het belangrijk dat u zorgvuldig met uw spullen bent omgegaan.
Wordt er bagage uit uw auto gestolen tijdens de heen- en terugreis en dagtrips tijdens uw vakantie? Dit is natuurlijk heel vervelend, maar gelukkig verzekerd. Om een schadevergoeding te krijgen is het wel belangrijk dat er braaksporen zichtbaar zijn en dat de spullen in een afgesloten bagageruimte en uit het zicht lagen. En geef uw spullen in het vakantieverblijf zelf ook een veilige plek.
We kunnen ons voorstellen dat u zich misschien afvraagt wat wij verstaan onder ‘voorzichtig en zorgvuldig met bagage omgaan’. Hieronder leest u een paar voorbeelden:
Als u bagage in uw vakantieverblijf of een andere locatie achterlaat
- U bergt uw spullen op in een afgesloten ruimte en doet deze op slot
- Heeft u de mogelijkheid om uw spullen extra goed op te bergen, bijvoorbeeld in een kluis of een afgesloten koffer? Gebruik deze dan deze om uw kostbare spullen op te bergen.
Als u bagage in uw auto, camper of caravan achterlaat
- U doet dit alleen als er geen andere en veiligere opbergplek is
- U doet het voertuig op slot
- U legt uw bagage uit het zicht, bijvoorbeeld in een dashboardkastje, een afgedekte kofferbak of afgesloten een skibox.
- Zet uw voertuig op een veilige plek neer. Gaat u tanken of neemt u een rustpauze? Probeer uw auto dan ergens in uw zicht te plaatsen.
- Gaat u ergens overnachten? Laad het voertuig dan gelijk op de dag van aankomst uit en neem kostbare spullen mee in uw handbagage.
Komt uw bagage te laat aan op uw vakantieadres? Dan heeft u kleding en toiletartikelen nodig. Wij betalen in dat geval de noodzakelijke kosten met een maximum van € 200,- euro per verzekerde. Hiervoor geldt geen eigen risico.
Hoe stellen wij de schadevergoeding voor uw bagage vast?
Is uw bagage beschadigd? Van spullen die jonger zijn dan 1 jaar vergoeden wij de nieuwwaarde. Voor de rest betalen wij de dagwaarde. Is repareren goedkoper? Dan vergoeden wij de reparatiekosten van uw beschadigde bagage. Wij verwachten dat u zorgvuldig met uw spullen omgaat. Laat u bijvoorbeeld uw kostbare spullen zonder toezicht achter en ze worden gestolen? Dan vergoeden wij de schade niet. Gaan uw kostbare spullen in een koffer in het ruim van het vliegtuig? Ook dan keren wij geen schadevergoeding uit.
Schade aan uw bagage: wat moet u doen?
Wat vervelend dat uw bagage is beschadigd. Wilt u een schadevergoeding? Dan zijn er een paar dingen die u moet doen:
- Bewaar beschadigde spullen voor onderzoek
- Stuur ons de reparatierekeningen (als u de beschadigde spullen laat repareren)
- Meld schade meteen bij hotel of reisleiding als de schade ontstond in of rond uw hotel (en stuur ons het rapport)
- Meld schade meteen bij vervoerder of reisleiding als de schade ontstond tijdens een reis met een vervoerder (en stuur ons het rapport)
- Zoek rekeningen of bankafschriften op om te bewijzen dat de beschadigde bagage in uw bezit was
Diefstal: uw bagage is gestolen
Wat naar dat uw bagage is gestolen. Bent u uw koffers zelf kwijtgeraakt? Ook dat is natuurlijk hartstikke vervelend. Dit moet u doen als u merkt dat uw bagage is gestolen of vermist:
- Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie op uw vakantiebestemming
- Vul het schadeformulier in en stuurt het op
- Stuur politierapport en eventuele bonnetjes van gestolen spullen op
Verloren, beschadigde of vertraagde bagage
Lees hier welke stappen u precies moet nemen als u op vakantie of bij thuiskomst verloren, beschadigde of vertraagde bagage heeft.
Persoonlijk advies over de Klaverblad Doorlopende reisverzekering
Wilt u nog meer weten over de Klaverblad Doorlopende reisverzekering? Een verzekeringsadviseur staat voor u klaar om meer informatie te geven over een reisverzekering en aanvullende modules.
Laat u adviseren
Welke verzekering het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen.
Vraag advies aan een verzekeringsadviseur.