Vijf pijlers

Bijdragen aan een prettige samenleving gaat voor ons hand in hand met duurzaam ondernemen. Bij Klaverblad willen we meer doen dan wat verplicht is. Dat mogen onze
klanten, medewerkers en de verzekeringsadviseurs met wie we samenwerken ook van
ons verwachten. We ondernemen steeds duurzamer. We hebben een duurzaam beleggingsbeleid, maken impact via onze producten en diensten, maken mens- en milieubewuste keuzes in onze bedrijfsvoering en betrekken onze medewerkers om bij te dragen aan een duurzaam Klaverblad. Zo zorgen we ervoor dat mensen prettig en onbezorgd kunnen samenleven. Vanuit onze bedrijfsvoering hebben we 5 pijlers waarin we talloze activiteiten ontplooien om onze duurzaamheidsdoelen te halen.

1. Duurzaam beleggen

Klaverblad Verzekeringen beheert voor honderden miljoenen euro’s aan vermogen. Als verzekeraar vinden we het logisch dat we de premies op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier beleggen. We zijn ervan overtuigd dat duurzaam en verantwoord beleggen nodig is om goede, eerlijke resultaten te behalen én om mensen te helpen fijn te kunnen leven.

De doelen in ons beleggingsbeleid passen bij ons als coöperatie en maken het mogelijk dat we lokaal bijdragen aan een prettige samenleving. Ons klimaatactieplan is klaar en biodiversiteitsactieplanis klaar waarin onze ambities tot 2030 zijn opgenomen.

2. Duurzame producten en diensten

We zijn voortdurend bezig met het verduurzamen van onze producten en diensten. Zo verzekeren we bijvoorbeeld zonnepanelen en sedumdaken bij klanten standaard mee. We gebruiken steeds minder papier door polisbladen, polisvoorwaarden en schadeformulieren te digitaliseren. We vinden het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich goed kunnen verzekeren. Daarom leveren wij maatwerk bij meer bijzondere risico’s. Zo zijn wij er bijvoorbeeld ook voor mensen die onder bewind staan.

We gaan in 2025 inzetten op duurzaam schadeherstel. De komende jaren gaan we aan de slag om duurzaamheid verder te integreren in onze producten en diensten.

3. Duurzaam inkopen

Bij de inkoop van producten en diensten houden wij rekening met duurzaamheid. Zo kopen wij zoveel mogelijk gerecycled en gecertificeerd papier in en is 65% van de energie al groen. In 2030 willen we dat percentage ophogen naar 80%. Verder hebben wij aandacht voor ons afval, wij werken met een cateraar die nauwelijks afval produceert.

Wij verwachten van onze leveranciers dat zij integer handelen en duurzaam ondernemen. Op dit moment onderzoeken we of we een normenkader kunnen opstellen, waarin we per productcategorie verschillende duurzaamheidsthema’s opnemen. Bij nieuwe inkooptrajecten stellen we nu ook vragen rondom duurzaamheid.

4. Duurzame gebouwen en faciliteiten

In ons kantoorgebouw maken we steeds meer duurzame keuzes. Zo heeft ons pand energielabel A, liggen er zonnepanelen op het dak en recyclen we afval op een milieuvriendelijke manier. Ook gebruiken we een zogenoemd ‘warmtewiel’, waarmee we warme lucht niet afzuigen en naar buiten blazen, maar hergebruiken om ruimtes te verwarmen. Zo hoeven we in de zomer minder warmte af te voeren en in de winter minder warmte aan te voeren. Wel zo energiezuinig!

In 2023 hebben we onze footprint over 2022 berekend. Op basis daarvan bepalen we nieuwe doelen en acties om onze uitstoot verder te reduceren.

Om de biodiversiteit te stimuleren en energie te besparen, liggen er sedumdaken op onze gebouwen en vergroenen we onze gevels. Verder doneren we onze oude laptops, kantoormeubilair, maar ook andere goederen zoals fietsen aan de stichting EcoWare. Die knapt ze op en schenkt ze aan bijvoorbeeld deelnemers in reïntegratietrajecten of gezinnen die in armoede leven. Dubbele winst!

5. Betrokken medewerkers

Enthousiaste medewerkers zijn nodig om klanten goed te kunnen helpen en om ervoor te zorgen dat we ook echt duurzaam kunnen ondernemen. Daarvoor is duurzaam werkgeverschap nodig. We stimuleren binnen onze organisatie persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, inclusiviteit en hybride werken. Bijvoorbeeld via trainingen, het leerplatform of ons leiderschapsprogramma. Verder stimuleren we duurzamer gedrag van onze medewerkers, bijvoorbeeld met een duurzaam mobiliteitsbeleid.

We willen een cultuur creëren met ruimte voor de intrinsieke motivatie van medewerkers om bij te dragen aan de duurzame doelen. Met de interne campagne ’52 weken duurzaam’ hebben we in 2022 voor bewustwording gezorgd. De Beweging Duurzaam bestaat inmiddels uit ongeveer 15 collega’s. Deze beweging heeft het duurzaamheidsbeleid ontwikkeld en is intensief betrokken bij de implementatie hiervan. We vragen in dialoogsessies en met vragenlijsten aan alle collega’s om input te geven op het duurzaamheidsbeleid. Ook zijn we gestart met de Community Duurzaam en willen we met de Green Habbits campagne onze medewerkers enthousiasmeren en activeren om CO2-besparende activiteiten te doen. Zo werken we met elkaar aan onze doelen en maken we samen een grotere positieve impact!

vijf pijlers - duurzaamheidstempel
Nog meer lezen over hoe wij duurzaam ondernemen?
In ons jaarverslag van 2022 leest u op pagina 41 t/m 51 een uitgebreide rapportage.

Lees het jaarverslag