Klachten over onze rechtshulp
Als u gebruikmaakt van uw Klaverblad Rechtsbijstandverzekering dan handelt Klaverblad Rechtsbijstand Stichting (de Stichting) uw verzoek om rechtshulp voor u af. Als u niet tevreden bent over de manier waarop de Stichting u helpt, kunt u daarover een klacht indienen.
Indien de Stichting als incassodienstverlener optreedt, kunt u ook een klacht kenbaar maken als u een derde bent met een rechtstreeks belang.
In beide gevallen onderzoekt een van de onafhankelijke bedrijfsadvocaten van de Stichting uw klacht.
Hoe dient u een klacht in?
Vul online dit klachtenformulier in voor rechtsbijstandsklachten
Stuur een e-mail naar klachtenRB@klaverblad.nl
Stuur uw klacht per post naar:
Klaverblad Rechtsbijstand Stichting
T.a.v. Klachten RB
Postbus 3012
2700 KV Zoetermeer
Vermeld altijd uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en polis- of dossiernummer. Heeft u bijlagen die uw klacht verder toelichten? Stuur deze dan mee. Ook horen we graag van u hoe u uw klacht zelf het liefst opgelost ziet worden. Dan nemen we dit mee in onze behandeling.
Wat gebeurt er met uw klacht?
U krijgt binnen een werkdag een ontvangstbevestiging van ons. Vervolgens onderzoekt een van de onafhankelijke bedrijfsadvocaten uw klacht grondig en verdiept zich in uw dossier. Daarna neemt hij of zij contact met u op. Ook zullen zij in gesprek gaan met de behandelaar van uw zaak. Lukt het niet de klacht naar tevredenheid op te lossen? Dan ontvangt u een e-mail waarin u leest wanneer u uiterlijk een beslissing van de bedrijfsadvocaat mag verwachten.
Privacy
Bij het behandelen van uw klacht verwerken wij uw persoonsgegevens. In ons privacystatement leest u hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan.
Hoe blijven we leren?
Het klachtenbureau registreert uw klacht en het klachtonderwerp. Het klachtenbureau brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten. Zo worden ook bestaande procedures continue verbeterd.
We behandelen verzekerden zo fair mogelijk. Verzekerden geven we waar zij recht op hebben. Dat betekent ook dat we niet alle verzoeken om rechtshulp kunnen behandelen. Soms kan een juridisch probleem onrechtvaardig voelen en is gelijk hebben ook soms iets anders dan gelijk krijgen. Om premies voor iedereen betaalbaar te houden, toetsen we of het geschil onder de dekking van de verzekering valt. Het is daarbij belangrijk dat we onze beslissingen snel en begrijpelijk aan onze klanten communiceren. We besteden hier nu extra aandacht aan in ons opleidingsprogramma voor de medewerkers van de Stichting en onderzoeken ook of we onze polisvoorwaarden op sommige punten kunnen verduidelijken.
In verreweg de meeste zaken kan een jurist onze verzekerden in alle procedures bijstaan. Voor sommige zaken, bijvoorbeeld als het over grote financiële belangen gaat, is bijstand van een advocaat verplicht. Veel klanten gaven aan dat zij het prettig vinden om van begin tot eind door Klaverblad geholpen te worden. Sinds 2023 heeft Klaverblad Rechtsbijstand Stichting daarom zelf advocaten in dienst. Op die manier kunnen we onze verzekerden in alle verzekerde zaken bij alle verschillende procesinstanties rechtshulp bieden.
We merkten dat onze verzekerden het soms lastig vonden om via de website de juiste pagina te vinden om een juridisch probleem aan te melden. Om die reden hebben we de terminologie aangepast, zodat duidelijker zichtbaar is voor onze verzekerden op welke plek en op welke manier een juridisch probleem kan worden aangemeld.
We merken dat persoonlijk contact, goede bereikbaarheid en snelheid in de dienstverlening voor onze verzekerden belangrijke zaken zijn die ook van grote invloed zijn op de klanttevredenheid. Om die reden hebben we er voor gekozen om onze bestaande afdeling uit te breiden met specialisten in de ondersteuning en in de telefonische bereikbaarheid. We merken dat daardoor de samenwerking met de advocaten en juristen verbetert, en onze verzekerden ook sneller weten waar ze aan toe zijn.
Is uw klacht niet opgelost?
We hopen dat u tevreden bent met de manier waarop wij uw klacht hebben behandeld. Is dit toch niet het geval? Dan kunt u terecht bij een klachteninstantie of de rechter.
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Als u ontevreden bent over de manier waarop uw klacht over uw rechtsbijstandsdossier is afgewikkeld, kunt u als consument terecht bij de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat geldt ook voor natuurlijke personen die in het kader van de Wet Kwalteit Incassodienstverlening niet tevreden zijn over de manier waarop de klacht is afgewikkeld.
Het is pas mogelijk om het Kifid in te schakelen nadat de bedrijfsadvocaten van de Stichting uw klacht hebben behandeld. De contactgegevens van het Kifid zijn:
Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoon: 070 - 3 338 999
www.kifid.nl
ODR-Platform
Als u als consument uw verzekering online heeft afgesloten, dan kunt u uw klacht ook aanmelden via het ODR platform van de Europese Commissie. De Europese Unie (EU) heeft dit platform opgezet voor alle consumenten binnen heel Europa.
Bevoegde rechter
Als consument en als zakelijke klant kunt u er ook voor kiezen om een procedure te starten bij de bevoegde rechter.