De Klaverblad Autoverzekering

De Klaverblad Auto­verzekering

Met de Klaverblad Autoverzekering is uw auto gewoon goed verzekerd tegen een aantrekkelijke premie. Ook profiteert u van:

  • No-claim korting tot wel 80%
  • Al 50% startkorting over uw premie met 0 schadevrije jaren
  • Standaard 36 maanden nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling tot € 75.000,-
  • Geen eigen risico bij schadeherstel door bedrijven waarmee we samenwerken
  • Gunstige 2e autoregeling

U kunt onze autoverzekering alleen samen met een andere verzekering afsluiten. Via een adviseur kan dit ook los.

Ontvang passend advies

Autoverzekering: keuze uit 3 varianten

Bij Klaverblad kunt u kiezen uit 3 varianten van onze autoverzekering:

  1. WA

  2. WA+ beperkt casco

  3. WA+ volledig casco (allrisk)

Wilt u goed advies over welke variant van onze autoverzekering het beste bij u past? Daarvoor kunt u terecht bij uw verzekeringsadviseur.

We geven op deze pagina uitleg over onze nieuwe autoverzekering met AU24-voorwaarden. Heeft u een auto bij ons verzekerd op andere voorwaarden? Dan gelden de dekkingen op deze pagina mogelijk niet voor u. 

    Onze autoverzekeringen naast elkaar

    WA, WA beperkt casco of een allrisk autoverzekering (volledig casco): welke variant op onze autoverzekering u kiest hangt af van hoe nieuw uw auto is en hoeveel risico u wilt lopen. In deze tabel ziet u alle verschillen op een rijtje:

    WA WA +
    beperkt casco
    WA +
    volledig casco
    Verzekerd bedrag aansprakelijkheid bij letsel of overlijden € 6.450.000,- Verzekerd bedrag aansprakelijkheid bij letsel of overlijden € 6.450.000,- Verzekerd bedrag aansprakelijkheid bij letsel of overlijden € 6.450.000,-
    Verzekerd bedrag aansprakelijkheid bij schade aan spullen
    € 2.500.000,-
    Verzekerd bedrag aansprakelijkheid bij schade aan spullen
    € 2.500.000,-
    Verzekerd bedrag aansprakelijkheid bij schade aan spullen
    € 2.500.000,-
    Schade aan uw eigen auto door brand of ontploffing Schade aan uw eigen auto door brand of ontploffing Schade aan uw eigen auto door brand of ontploffing
    Schade aan uw eigen auto door diefstal of inbraak Schade aan uw eigen auto door diefstal of inbraak Schade aan uw eigen auto door diefstal of inbraak
    Schade aan uw eigen auto door storm of hagel Schade aan uw eigen auto door storm of hagel Schade aan uw eigen auto door storm of hagel
    Ruitschade Ruitschade Ruitschade
    Schade door een verkeersongeluk Schade door een verkeersongeluk Schade door een verkeersongeluk
    Nieuwwaarderegeling bij totaal verlies of diefstal Nieuwwaarderegeling bij totaal verlies of diefstal Nieuwwaarderegeling bij totaal verlies of diefstal
    Aanschafwaarderegeling bij totaal verlies of diefstal Aanschafwaarderegeling bij totaal verlies of diefstal Aanschafwaarderegeling bij totaal verlies of diefstal

    Tip! Al uw verzekeringen snel en eenvoudig afgesloten

    Met ons Verzekeringspakket kunt u al uw verzekeringen in één keer snel en eenvoudig afsluiten, óók uw autoverzekering. U kunt onze autoverzekering alleen afsluiten in combinatie met minimaal een woonhuis-, inboedel-, aansprakelijkheids-, rechtsbijstand-, reis- of gezinsongevallenverzekering. Wilt u alleen een autoverzekering? Dan helpt een adviseur u graag!

    Bereken de premie van uw verzekeringspakket

    De fijnste voordelen op een rij:

    • No-claim korting tot 80%
    • Al 50% startkorting over uw premie vanaf 0 schadevrije jaren
    • 36 maanden nieuwwaarderegeling tot € 75.000,- inclusief BTW
    • 36 maanden aanschafwaarderegeling tot € 75.000,- inclusief BTW
    • Accessoires standaard tot € 2.500,- gratis meeverzekerd
    • Geen eigen risico bij schadeherstel door een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf
    • Dezelfde premiekorting voor uw 2e auto tot 75%

    Schadevrije jaren en No-claim korting

    Schadevrije jaren zijn jaren waarin u geen schade veroorzaakt. Voor elk jaar dat u geen schade claimt, krijgt u 1 schadevrij jaar. Hoe meer schadevrije jaren u heeft, hoe meer No-claim korting u krijgt over de premie van uw autoverzekering. Deze No-claim korting kan oplopen tot 80%.

    Lees meer over de schadevrije jaren bij uw autoverzekering

    Nieuwwaarderegeling 36 maanden bij totaal verlies of diefstal

    Heeft u een volledig nieuwe auto gekocht? Dan heeft u bij de WA+ volledige casco Autoverzekering standaard een nieuwwaarderegeling voor 36 maanden. Met de nieuwwaarderegeling krijgt u bij totaal verlies of autodiefstal de prijs van een nieuwe auto vergoed. Er gelden wel een paar spelregels voor deze regeling:

    • U bent de eerste eigenaar van de auto.
    • U heeft de auto volledig casco bij ons verzekerd.
    • Het verzekerd bedrag dat op uw polis staat is maximaal € 75.000,- inclusief btw.
    • De schade vindt plaats binnen 36 maanden.

    Na 3 jaar vervalt de nieuwwaarderegeling en ontvangt u bij totaal verlies of diefstal de vervangingswaarde (ANWB koerslijst+10%) van de auto.

    De aanschafwaarderegeling

    Heeft u uw auto tweedehands gekocht en heeft u een WA beperkt casco Autoverzekering of een WA volledig casco Autoverzekering bij ons afgesloten? Dan krijgt u als er sprake is van een gedekte gebeurtenis bij totaal verlies of diefstal van de auto de aanschafwaarde terug. Deze spelregels gelden er voor deze regeling:

    • De auto was niet ouder dan 60 maanden bij aanvang van de verzekering.
    • De schade vond plaats binnen 36 maanden na de aankoopdatum.
    • De oorspronkelijke cataloguswaarde was maximaal € 75.000,- inclusief btw.
    • U heeft de auto aangekocht bij een autodealer of autobedrijf met KvK-inschrijving in Nederland.

    Na 3 jaar vervalt de aanschafregeling en ontvangt u bij totaal verlies of diefstal de vervangingswaarde (ANWB koerslijst+10%) van de auto.

    Schadeherstel en eigen risico bij autoschade

    U heeft geen standaard eigen risico als u de schade laat herstellen bij een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf van ASN-, AAS- of ABS-autoschadeherstelbedrijf.

    Zij zorgen ook voor vervangend vervoer en handelen de kosten direct af met Klaverblad. In alle andere gevallen verhogen wij het eigen risico met € 250,-.

    Schadeherstel en eigen risico bij ruitschade

    Het standaard eigen risico bedraagt € 0,-. Laat u de autoruit vervangen door een glasherstelbedrijf waarmee we samenwerken? Dan bedraagt het eigen risico € 75,-.

    Bij reparatie van een ster heeft u geen eigen risico. U kunt direct een afspraak maken voor reparatie of vervanging van uw autoruit met Autotaalglas, Carglass of een ander BOVAG-autoruitherstelbedrijf. U hoeft de schade dan niet bij ons te melden.

    Laat u uw ruit repareren of vervangen door een ander glasherstelbedrijf? Dan heeft u een eigen risico van € 150,-. Laat u de schade repareren door een schadeherstelbedrijf waarmee we niet samenwerken of laat u de schade aan uw auto helemaal niet repareren? Dan geldt er een eigen risico van € 250,-. Bij vervanging of reparatie van de ruit bij een ander glasherstelbedrijf geldt er een eigen risico van € 150,-.

    Let op: Heeft u voor 4 april 2024 bij ons een autoverzekering afgesloten? Dan kunnen voor u andere voorwaarden gelden. Op uw polisblad vindt u welke voorwaarden voor u van toepassing zijn.

    Lees meer over uw eigen risico bij uw autoverzekering

    Aanvullende dekkingen

    U heeft uw auto verzekerd. Check. Overweeg ook deze aanvullende dekkingen eens:

    1. Module Schadeverzekering inzittenden
    2. Module Verkeersrechtsbijstand

    Module Schadeverzekering inzittenden

    Met deze Schadeverzekering inzittenden (SVI) zijn de bestuurder en de passagiers verzekerd voor de kosten van letsel, overlijden en schade aan hun privéspullen. Wist u dat (letsel)schade van de bestuurder nooit is verzekerd op de WA-verzekering van de auto? Daarom is de Schadeverzekering inzittenden een belangrijke aanvulling. Per gebeurtenis is er een bedrag van € 1.000.000,- verzekerd.

    Lees meer over Klaverblad Inzittendenverzekering

    Module Verzekering voor verkeersrechtsbijstand

    Met de Module Verkeersrechtsbijstand bent u verzekerd van deskundige rechtshulp bij een juridisch conflict dat te maken heeft met uw auto. Bijvoorbeeld als u uw schade wilt verhalen op de schadeveroorzaker of als de politie uw auto of rijbewijs in beslag neemt. Maar ook als u voor de rechter moet komen vanwege een onopzettelijke verkeersfout.

    Check onze verkeersrechtsbijstandverzekering

    Tip: Wist u trouwens dat onze rechtsbijstandsverzekering ook de modules Motorrijtuigen en Verkeer heeft? Als u één van deze modules al verzekerd heeft bij uw rechtsbijstandverzekering dan is het niet meer nodig om de module Verkeersrechtsbijstand aanvullend op uw autoverzekering af te sluiten. Kijk voor meer informatie bij de Klaverblad Rechtsbijstandverzekering.

    Wat is niet verzekerd?

    Uiteraard is niet alles verzekerd. U kunt in de voorwaarden precies lezen wanneer een gebeurtenis wel of niet verzekerd is. De belangrijkste uitsluitingen zijn:

    • Er is sprake van fraude.
    • De bestuurder rijdt zonder geldig rijbewijs.
    • De schade ontstaat door opzet of roekeloosheid.
    • Er zijn middelen als alcohol, drugs of medicijnen gebruikt.
    • De schade is ontstaan tijdens een wedstrijd of straatrace.
    • De auto is verhuurd

    Klaverblad Bedrijfsautoverzekering

    Ook een bestelauto of vrachtwagen wilt u natuurlijk goed verzekeren. Want als ondernemer kunt u niet zonder uw bedrijfsauto(‘s). Wilt u meer informatie? Kijk dan snel welke bedrijfsautoverzekering bij u past.

    Klaverblad pakketkorting tot wel 10%

    Sluit u verschillende soorten verzekeringen uit het Verzekeringspakket voor particulieren af via een verzekeringsadviseur? Dan kunt u profiteren van pakketkorting tot wel 10%. Dat loopt lekker op! Vraag uw adviseur naar de pakketkorting van Klaverblad.

    Veelgestelde vragen over een autoverzekering

    • Over schade
      • Ik heb een aanrijding gehad met iemand anders. Wat moet ik doen?
        Na een aanrijding moet u een Europees schadeformulier invullen. Beide partijen die bij de aanrijding betrokken zijn, moeten dit formulier ondertekenen. Stuur het op naar uw verzekeringsadviseur of voeg het toe wanneer u uw schade online meldt. Het is belangrijk dat u altijd een Europees schadeformulier in uw auto heeft.
      • Waar kan ik een Europees schadeformulier krijgen?
        Wij sturen u een Europees schadeformulier op als u een verzekering bij ons heeft afgesloten. Verder kunt u hier een Europees Schadeformulier uitprinten. Wilt u dat we een Europees schadeformulier naar u opsturen? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of vraag het uw verzekeringsadviseur.

        Daarnaast heeft het Verbond van Verzekeraars een app ontwikkeld om schade te melden. De informatie hierover vindt u op de speciale website van MobielSchadeMelden. U kunt de app ook meteen downloaden op uw telefoon of tablet.
      • Wat moet ik doen bij schade waarbij niemand anders is betrokken?
        Als u een verzekeringsadviseur heeft, dan kunt u het beste contact met hem opnemen. Hij meldt de schade bij ons. Als u zelf uw verzekeringen regelt, dan kunt u eenzijdige schade online bij ons melden.
      • Waar kan ik mijn auto laten repareren?

        U heeft geen standaard eigen risico als u de schade laat herstellen bij een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf van ASN-, AAS- of ABS-autoschadeherstelbedrijf. Zij zorgen ook voor vervangend vervoer en handelen de kosten direct af met Klaverblad. In alle andere gevallen verhogen wij het eigen risico met € 250,-

        Let op: Heeft u voor 4 april 2024 bij ons een autoverzekering afgesloten? Dan kunnen voor u andere voorwaarden gelden. Op uw polisblad vindt u welke voorwaarden voor u van toepassing zijn.

      • Mijn ruit is beschadigd. Wat moet ik doen?

        U bent met een beperkt en volledig cascodekking verzekerd voor het breken of barsten van de autoruit of van het panorama- of zonnedak (hieronder valt ook het zogenaamde sterretje). En voor schade aan de auto die is veroorzaakt door scherven van de autoruit of van het panorama- of zonnedak. U kunt direct een afspraak maken voor reparatie of vervanging van uw autoruit met AutotaalglasCarglass of een ander BOVAG-autoruitherstelbedrijf. U hoeft de schade dan niet bij ons te melden. U heeft dan een eigen risico van € 75,- als u de ruit laat vervangen. Bij reparatie van een ster heeft u geen eigen risico. Laat u uw ruit repareren of vervangen door een ander glasherstelbedrijf? Dan heeft u een eigen risico van € 150,-.

        Let opHeeft u voor 4 april 2024 bij ons een autoverzekering afgesloten? Dan kunnen voor u andere voorwaarden gelden. Op uw polisblad vindt u welke voorwaarden voor u van toepassing zijn.

      • Mijn auto is gestolen. Wat moet ik doen?
        Doe direct aangifte bij de politie. Bel verder de stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV): 071-3 641 777. Deze registreert autodiefstallen. U vergroot met uw melding de kans dat uw auto wordt teruggevonden. Als u een verzekeringsadviseur heeft, dan kunt u het beste ook aan hem doorgeven dat uw auto is gestolen. Als u zelf uw verzekeringen regelt, dan kunt u de diefstal bij ons melden op telefoonnummer: 079 - 3 204 412.
      • Ik ben WA-verzekerd en ben met mijn personenauto in botsing gekomen met een ander motorrijtuig. Wat moet ik doen?
        Als u aansprakelijk bent gesteld kunt u de schade bij ons melden of bij uw verzekeringsadviseur.

        Als de bestuurder van het andere voertuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is, beide auto’s een Nederlands kenteken hebben en er alleen sprake is van materiële schade, dan kunt u gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling. Met deze service kunt u de schade gewoon bij ons melden en hoeft u niet zelf naar de verzekeraar van de tegenpartij.
      • Krijg ik rechtsbijstand bij autoschade?
        U heeft bij het aanvragen van een autoverzekering de mogelijkheid om de module Verkeersrechtsbijstand mee te verzekeren. Rijdt u schade met uw auto? Dan ontvangt u met deze module in de meeste gevallen rechtsbijstand.
    • Over schadeafhandeling
      • Wat is Directe Schadeafhandeling?
        Directe Schadeafhandeling is een extra service die wij aanbieden als u uw personenauto enkel WA of WA en Beperkt Casco bij ons verzekerd heeft. Schade aan uw personenauto waarvoor u zelf niet aansprakelijk bent, wordt namelijk niet gedekt door een WA-verzekering. Wel bieden we de service aan om deze schade direct via ons te laten herstellen. We berekenen de herstelkosten vervolgens door aan de verzekeraar van de tegenpartij. Aan deze extra service zitten geen kosten verbonden en u loopt hiermee ook geen hoger risico om de schade niet vergoed te krijgen. Wel zijn er een aantal voorwaarden. U kiest uiteraard zelf of u hier gebruik van wilt maken of niet.
      • Wanneer kan ik gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling?
        Om gebruik te maken van Directe Schadeafhandeling moet uw schade aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:
        - U bent met uw particulier verzekerde personenauto in botsing gekomen met één ander motorrijtuig
        - U en de bestuurder van het andere motorrijtuig zijn het eens dat hij of zij geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing
        - Zowel uw personenauto als het andere motorrijtuig hebben een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW
        - Er is uitsluitend sprake van materiële schade. Dus geen letselschade of overlijden.
        - De verzekeraar van de tegenpartij doet ook mee aan Directe Schadeafhandeling

        Let op: bij een schademelding die aan deze voorwaarden voldoet, vragen we u of u van deze (gratis) service gebruikt wilt maken. U bent altijd vrij om zelf te kiezen.
      • Wanneer kan ik géén gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling?
        Het is niet altijd mogelijk om gebruik te maken van Directe Schadeafhandeling. De service geldt niet in de volgende gevallen:
        - Er is sprake van letselschade en/of een overlijden
        - De aansprakelijke partij is onbekend of onverzekerd
        - Er wordt geen aansprakelijkheid vastgesteld
        - Er is geen geldige WA-verzekering
        - Er is alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden in het spel. Of er is sprake van fraude of een bestuurder die niet mag rijden.
        - U bent in aanrijding gekomen met een niet-motorrijtuig of een motorrijtuig met een buitenlands kenteken.
        - Het gaat om een aanrijding waarbij meer dan twee motorrijtuigen betrokken zijn.
      • Moet ik extra betalen om gebruik te mogen maken van Directe Schadeafhandeling?
        Nee. Directe Schadeafhandeling is een service waar geen kosten aan verbonden zijn. U hoeft hier dus niet extra voor te betalen.
      • Krijg ik een andere vergoeding als ik zelf de schade ga verhalen bij de aansprakelijke partij?
        Nee, voor de hoogte van uw schadevergoeding maakt het niet uit of u de schade zelf gaat verhalen of dat u dit door ons laat doen. Het enige verschil is dat het u geen tijd en moeite kost als u ons het werk laat doen via Directe Schadeafhandeling. Daarnaast kan uw schade sneller verhaald worden. Wij helpen u graag!
      • Wat kan ik doen als ik een aanrijding heb met een onverzekerde tegenpartij?
        Als de tegenpartij onverzekerd is, dan is het helaas niet mogelijk om gebruik te maken van Directe Schadeafhandeling. We begrijpen dat dit erg vervelend is. Wel kunt u aanspraak maken op uw rechtsbijstandverzekering. Heeft u die niet? Neem dan contact op met het Waarborgfonds voor het Motorverkeer. Zij zijn er om mensen te helpen bij het verhalen van schade door een onbekende of onverzekerde tegenpartij. Er zijn wel voorwaarden waar uw claim aan moet voldoen. U vindt ze op de website van het Waarborgfonds.
      • Wat kan ik doen als ik zelf ben aangereden en de tegenpartij is doorgereden?
        Als de tegenpartij is doorgereden of onbekend is, dan is het helaas niet mogelijk om gebruik te maken van Directe Schadeafhandeling. We begrijpen dat dit erg vervelend is.
        Wel kunt u aanspraak maken op uw rechtsbijstandverzekering. Heeft u die niet? Neem dan contact op met het Waarborgfonds voor het Motorverkeer. Zij zijn er om mensen te helpen bij het verhalen van schade door een onbekende of onverzekerde tegenpartij. Er zijn wel voorwaarden waar uw claim aan moet voldoen. U vindt ze op de website van het Waarborgfonds.
      • Een fietser is tegen mij aangereden. Kan ik gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling?

        Nee, Directe Schadeafhandeling geldt alleen voor schade tussen een personenauto en één andere auto of motorrijtuig (busje, vrachtwagen, trekker, motor). Als er een fietser tegen u is aangereden, dan moet u de fietser dus zelf aansprakelijk stellen.

        Heeft u een verkeersrechtsbijstandverzekering? Neem dan contact met ons op via 079 – 3 204 817 of vraag uw adviseur om hulp. We kijken graag wat voor u kunnen doen.

      • Is het overbodig om verkeersrechtsbijstand bij mijn autoverzekering af te sluiten nu Directe Schadeafhandeling is ingevoerd?
        Directe Schadeafhandeling geldt alleen voor blikschade tussen een personenauto en één andere auto of motorrijtuig (busje, vrachtwagen, trekker, motor). U hoopt het natuurlijk niet, maar het kan ook voorkomen dat u een aanrijding heeft waarbij sprake is van letselschade zoals blijvende invaliditeit of zelfs overlijden. Er kan een aanrijding zijn met een voertuig dat een buitenlands kenteken heeft of een aanrijding waarbij de aansprakelijkheid niet meteen vaststaat. In deze gevallen is het alsnog handig om verkeersrechtsbijstand te hebben bij uw autoverzekering.
      • Geldt Directe Schadeafhandeling ook als ik een aanrijding heb met een auto met een buitenlands kenteken?
        Nee, de service geldt alleen als beide motorrijtuigen een Nederlands kenteken hebben. Directe Schadeafhandeling is dus niet mogelijk als er sprake is van een buitenlands kenteken.
      • Mijn auto is ‘total loss’ verklaard. Kan ik gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling?
        Ja. Wel geldt hier een voorwaarde voor. U kunt namelijk alleen gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling als u het eigendom van uw voertuig aan ons overdraagt wanneer het (zeer) grote schade heeft opgelopen en er sprake is van een economisch* of technisch** totaal verlies. Deze voorwaarde geldt overigens alleen als uw voertuig 10 jaar of jonger is. Wilt u het ‘total loss’ verklaarde voertuig niet aan ons overdragen? Directe Schadeafhandeling is dan helaas niet mogelijk.

        * Hiermee bedoelen we het verschil tussen de werkelijke waarde van het voertuig vóór het ongeval en de wrakwaarde is minder dan de herstelkosten
        ** Hiermee bedoelen we dat het technisch onverantwoord is om het voertuig te herstellen
      • Er is een fiets tegen mijn geparkeerde auto aangereden. Ben ik verzekerd?
        Waarschijnlijk is de eigenaar van de fiets hiervoor aansprakelijk. Heeft u een WA+ volledig casco verzekering? Dan kan het ook via uw verzekering afgehandeld worden. Houd er dan wel rekening mee dat het u schadevrije jaren kost als de schade niet verhaald kan worden op de veroorzaker. Hierdoor betaalt u in het volgende verzekeringsjaar mogelijk meer premie.
      • Ik ben met mijn auto tegen een andere geparkeerde auto aangereden. Ben ik verzekerd?
        U bent wettelijk verplicht om voor uw auto een WA-dekking af te sluiten. Met de module WA bent u verzekerd voor schades waarvoor u wettelijk aansprakelijk bent, zoals het aanrijden van een andere (geparkeerde) auto.
    • Over mijn aanvraag
      • Wat gebeurt er nadat ik een autoverzekering heb aangevraagd?
        We kijken of we alle informatie hebben gekregen die nodig is. We nemen contact met u op als we meer informatie willen hebben. Als we uw aanvraag accepteren, ontvangt u zo snel mogelijk de polis.
      • Accepteren jullie mijn aanvraag voor een verzekering altijd?
        Nee, wij accepteren aanvragen niet altijd. Als we uw aanvraag afwijzen, dan hoort u dat zo snel mogelijk.t
      • Kan ik een autoverzekering afsluiten met een strafblad?
        Als u op dit moment in hechtenis zit, dan is het niet mogelijk om een autoverzekering af te sluiten. Verder is het wel of niet af kunnen sluiten van een verzekering afhankelijk van uw situatie. Zo kijken we bijvoorbeeld naar hoe lang geleden u veroordeeld bent, waarvoor u bent veroordeeld en wat precies de straf was. We behandelen iedere aanvraag apart.
      • Wanneer gaat mijn verzekering in?
        U kiest zelf vanaf wanneer u de auto wilt verzekeren. Wij kunnen uw auto niet met terugwerkende kracht verzekeren.
    • Over onze autoverzekering
      • Hoe bepalen jullie de hoogte van mijn premie?
        cWij gebruiken verschillende factoren om de premie vast te stellen. Denk aan uw leeftijd, uw woonplaats
        en kenmerken van uw auto. Verder gebruiken wij uw schadevrije jaren om uw premie te bepalen. Rijdt u schadevrij, dan betaalt u een lagere premie dan wanneer u wel schade maakt. Ieder verzekeringsjaar bekijken we opnieuw hoeveel schadevrije jaren u heeft. Ook berekenen wij dan uw premie opnieuw voor het aankomende verzekeringsjaar. Daarin nemen wij niet alleen het nieuwe aantal schadevrije jaren mee, maar bijvoorbeeld ook hogere kosten van schadeherstel door inflatie.
      • Wat zijn schadevrije jaren?
        Als u een autoverzekering heeft, dan krijgt u voor elk jaar dat u zonder schade rijdt er een schadevrij jaar bij. Als u al jaren zonder schade rijdt, betaalt u een lagere verzekeringspremie dan iemand die veel schades heeft gedeclareerd. Had u al eerder een autoverzekering, dan kunt u uw schadevrije jaren overzetten naar de nieuwe verzekering. Maar als u naast uw nieuwe autoverzekering ook een andere autoverzekering op uw naam aanhoudt, kunt u de opgebouwde schadevrije jaren niet voor beide verzekeringen gebruiken. U kiest voor welke verzekering u uw schadevrije jaren inzet. Als beide auto’s bij Klaverblad verzekerd worden, dan kunt u misschien gebruikmaken van de kortingsregeling voor een 2e gezinsauto. Neem hiervoor contact op met uw verzekeringsadviseur of vul dit formulier in.
      • Wat zijn negatieve schadevrije jaren?
        Voor ieder verzekeringsjaar dat u geen schade rijdt, bouwt u een schadevrij jaar op. Voor sommige schades (vaak schuldschades) die u in een verzekeringsjaar claimt, wordt deze opbouw weer met 5 schadevrije jaren (per schade) verlaagd. Het saldo kan hiervoor ook negatief worden tot maximaal -5 schadevrije jaren.
      • Kan ik de schadevrije jaren van mijn partner overnemen?
        Ja, het overnemen van schadevrije jaren is mogelijk voor partners die op hetzelfde adres wonen.
      • Heb ik schadevrije jaren bij een lease auto?
        Ja, ook bij een lease auto bouwt u schadevrije jaren op. Vaak is er dan sprake van financial lease. De voorwaarde is wel dat de verzekering op uw naam staat en dat u de regelmatige bestuurder bent.

        Let op: had u een lease auto en wilt u nu uw eigen auto bij ons verzekeren? U kunt dan de schadevrije jaren van uw lease auto meenemen door ons de originele leaseverklaring op te sturen.
      • Heb ik een eigen risico?
        Het standaard eigen risico bedraagt € 0,- . Laat u de schade repareren door een schadeherstelbedrijf waarmee we niet samenwerken of laat u de schade aan uw auto helemaal niet repareren? Dan geldt een eigen risico van € 250,-.

        Laat u een autoruit vervangen door een glasherstelbedrijf waarmee we samenwerken? Dan bedraagt het eigen risico € 75,-. Laat u de ruit door hen herstellen (sterretje)? Dan geldt er geen eigen risico. Bij vervanging of reparatie van de ruit bij een ander glasherstelbedrijf geldt er een eigen risico van € 150,-.
      • Wat moet ik doen als de eigenaar, bestuurder of de kentekenhouder van mijn auto wijzigt?
        Als de eigenaar, bestuurder of kentekenhouder van uw auto wijzigt, dan is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan Klaverblad doorgeeft. Mogelijk is deze wijziging namelijk van invloed op de dekking of premie van uw verzekering. Als u de wijziging niet doorgeeft, kan dit invloed hebben op de schade uitkering.
      • Ben ik verplicht om mijn auto te beveiligen?
        Beveiliging is verplicht als de nieuwwaarde van uw auto bij de eerste afgifte van het kentekenbewijs hoger is dan € 75.000,-. Ook in sommige andere gevallen kunnen wij eisen dat u uw auto beveiligt. Wij hanteren daarbij de risicoklasse van het CCV. Valt uw auto bijvoorbeeld in de risicoklasse “laag”? Dan is er geen beveiligingssysteem nodig.
      • Wat moet ik doen als ik mijn auto heb verkocht?
        Wij krijgen dat niet automatisch door. Neem contact op met ons of uw verzekeringsadviseur. Wij melden uw kenteken dan af en stoppen uw verzekering.
      • Is hulp na een schade inbegrepen bij de autoverzekering?
        Ja, u heeft recht op hulp als u na schade niet meer verder kunt rijden. Dat is zo als u of een passagier niet meer kan rijden of als de auto of de aanhanger niet meer kan rijden. Dit geldt ook in het buitenland. Welke hulp u precies krijgt, leest u in de polisvoorwaarden.
      • Is pechhulp inbegrepen bij de autoverzekering?
        Nee, dat heeft u alleen als u een volledig cascoverzekering heeft én de pech vindt plaats in het buitenland. U heeft dan recht op dezelfde hulp als na een schade + maximaal € 150,- voor hulp langs de weg + vergoeding van de verzending van onderdelen. De onderdelen zelf zijn niet gedekt.
      • Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk schorsen?
        Dit is niet mogelijk, uw auto is het hele jaar verzekerd.
      • Geldt de verzekering als iemand anders rijdt?
        Ja, iemand die met uw toestemming en een geldig rijbewijs de auto bestuurt is ook verzekerd. Wel horen we het graag als de regelmatige bestuurder wijzigt.
      • Is de autoverzekering ook geschikt bij zakelijk gebruik?
        Ja, u kunt de verzekering ook voor zakelijk gebruik afsluiten. Let op: dit geldt niet als u de auto gebruikt voor verhuur, bezorgdiensten of koeriers- of taxidiensten.
      • Zijn accessoires meeverzekerd?
        Uw accessoires zijn tot € 2.500,- gratis meeverzekerd. Heeft u voor een hoger bedrag aan accessoires? Dan kunt u dat opgeven bij de aanvraag. Dit geldt voor accessoires en meeruitvoering die niet in de oorspronkelijke cataloguswaarde van uw auto zitten.
      • Krijg ik korting als ik een tweede gezinsauto verzeker?
        Als u een tweede gezinsauto verzekert bij Klaverblad, kunt u een korting krijgen op de premie. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet er aan een aantal voorwaarden worden voldaan, namelijk:
        • De eerste gezinsauto moet ook bij Klaverblad verzekerd zijn en er is in het afgelopen jaar geen schuldschade geweest met het tweede motorrijtuig. 
        • De bestuurder van de tweede gezinsauto moet minimaal 24 jaar oud zijn en 0 of meer schadevrije jaren bezitten.
        • De bestuurder van de tweede gezinsauto is de verzekeringnemer van de eerste auto of zijn/haar partner die op hetzelfde adres woont.

        U kunt ook gebruikmaken van deze schadevrije jaren om premiekorting te krijgen voor uw motorfietsverzekering.

        De premie van de tweede gezinsauto wordt berekend met dezelfde korting als voor de eerste auto geldt (tot maximaal 75% korting). Als de verzekering van de eerste gezinsauto wordt beëindigd, komt de korting op de tweede gezinsauto te vervallen.
      • Is mijn autoverzekering geldig in het buitenland?
        Ja, uw autoverzekering is geldig in een groot aantal landen in de wereld. Welke dat zijn, staat vermeld op de groene kaart die u bij de autoverzekering ontvangt.
      • Ben ik verzekerd als mijn auto (nog) niet APK-gekeurd is?
        Ja, het is mogelijk om uw auto te verzekeren als deze nog niet APK gekeurd is. U moet de auto dan wel binnen 14 dagen alsnog APK laten keuren. Graag ontvangen wij de uitkomst hiervan. Als blijkt dat de auto niet door de APK keuring heen komt, dan stoppen wij de verzekering.

        Daarnaast is het doen van een APK keuring belangrijk voor het krijgen van een eventuele schadevergoeding. Als bij een aanrijding blijkt dat uw auto niet APK gekeurd is, dan kijken wij namelijk of de aanrijding verband heeft met de afwezigheid van een APK. De schade wordt dan mogelijk niet vergoed of op u verhaald.
      • Kan ik een voorlopige dekking krijgen voor mijn auto?
        Ja, onder bepaalde voorwaarden. Of een voorlopige dekking voor uw auto mogelijk is, hoort u van ons nadat u uw verzekering aanvraagt.
      • Als ik een auto leen, kan ik dan een tijdelijke autoverzekering afsluiten?
        Nee, het is niet mogelijk om tijdelijk een autoverzekering af te sluiten voor een auto die u leent van iemand anders.
      • Kan ik mijn auto verzekeren als hij geen kenteken heeft?
        Nee, het is niet mogelijk om een auto zonder kenteken te verzekeren.
      • Kan ik een buitenlandse auto verzekeren?e
        Nee, het is niet mogelijk om een auto met een buitenlands kenteken te verzekeren.
      • Mogen jullie de premie en/of voorwaarden van mijn autoverzekering veranderen?
        Ja, wij mogen de premie en/of voorwaarden voor een groep verzekeringen veranderen. Wij doen dit bijvoorbeeld als dat moet van de wet of als dit nodig is om te kunnen blijven uitkeren. Als wij dit doen, dan laten wij schriftelijk aan u weten wat wij gaan veranderen en op welke datum. U kunt uw verzekering stoppen als u het hier niet mee eens bent.
    • Over betalen en opzeggen
      • De eerste afgeschreven premie is hoger dan verwacht. Hoe kan dat?
        U betaalt de premie voor een verzekering vooruit. Dit kan betekenen dat wij de eerste keer meer dan één termijnpremie afschrijven. U vindt op de afrekening van het polisblad welk bedrag wij de eerste keer voor welke periode afschrijven. Daarna betaalt u gewoon de afgesproken termijnpremie die op de polis staat.
      • Betaal ik mijn premie per maand, per kwartaal of per jaar?
        U kiest zelf of u per maand, per kwartaal of per jaar betaalt.
      • Ik wil mijn premie betalen, hoe kan ik dat doen?
        Bel ons op nummer 079 - 3 204 549. We leggen u dan uit hoe u dit kunt doen. Zo weet u zeker dat uw betaling correct en direct bij ons binnenkomt.
      • Ik wil mijn autoverzekering stoppen. Wat moet ik doen?
        Heeft u een verzekeringsadviseur? Dan moet u uw verzekering via uw adviseur opzeggen. Regelt u uw verzekeringen zelf? Dan kunt u uw verzekering rechtstreeks bij ons opzeggen via ons online opzegformulier.
      • Wat is de opzegtermijn van mijn verzekering?
        Er is geen opzegtermijn. U kunt uw verzekering elk moment stoppen door dit schriftelijk aan ons door te geven. De verzekering stopt op de dag dat wij uw schriftelijke opzegging ontvangen. Als u dat wilt, dan kan dit ook later.
      • Waar kan ik meer informatie vinden over betalen en betalingsachterstanden?
        Meer informatie over het betalen van uw premie en over hoe wij omgaan met betalingsachterstanden leest u op de pagina Betalen en betalingsachterstanden.
      • Kan ik na wanbetaling nog een autoverzekering afsluiten?
        Dat is afhankelijk van de situatie. Zo kijken we bijvoorbeeld naar hoe lang geleden de wanbetaling was, wat precies de reden was en hoe vaak het is voorgekomen. Daarnaast behandelen we iedere aanvraag apart.
      • Ben ik nog verzekerd na wanbetaling?
        Nee. Als u de premie niet betaalt, dan ontvangt u van ons een herinnering. Lukt het u na deze herinnering niet om de premie binnen 14 dagen te betalen? Dan vervalt de dekking van uw verzekering.

    Staat uw vraag er niet bij, of vindt u het antwoord niet duidelijk genoeg? Stel uw vraag dan via ons contactformulier of bel ons op 079 – 3 204 549.

    Meer informatie over de autoverzekering

    Meer informatie over onze autoverzekering en onze dienstverlening vindt u in de volgende documenten:

    Op onze verzekeringskaarten vindt u meer informatie over onze autoverzekeringen. De verzekeringskaarten helpen u om onze autoverzekeringen te vergelijken met die van andere aanbieders.

    Verzekeringskaart Autoverzekering WA

    Verzekeringskaart Autoverzekering WA + beperkt casco

    Verzekeringskaart Autoverzekering WA + volledig casco

    Verzekeringskaart Schadeverzekering inzittenden

    Verzekeringskaart Verkeersrechtsbijstand Autoverzekering