Een AOV aanvragen
Als u zelfstandig ondernemer bent en u gaat een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluiten, dan doorloopt u een standaard aanvraagproces. U kunt uw AOV direct online afsluiten. Wij geven u hierin geen advies. Neem contact op met een verzekeringsadviseur als u wel geadviseerd wilt worden. Een adviseur helpt u graag bij het kiezen van de beste AOV voor uw situatie. Het aanvraagproces zelf bestaat uit verschillende stappen. U kiest onder andere welk product en welke dekking u wenst en u vult een aantal formulieren in. Hieronder leggen wij u uit hoe dit AOV aanvraagproces in zijn werk gaat.
Stap 1: De voorbereiding
Voordat u aan het AOV aanvraagproces begint, is het verstandig om u goed voor te bereiden. Op onze AOV productpagina leest u veel nuttige informatie en documenten. Neem hier rustig de tijd voor, zodat u de beste AOV voor uw situatie kunt kiezen. Wij bieden drie verschillende soorten AOV aan, namelijk de Klaverblad AOV Flex, de Klaverblad Royaal AOV en de Klaverblad Royaal Plus AOV.
Stap 2: Premie AOV berekenen
Als u de productinformatie gelezen heeft, dan gaat u een stap verder in het AOV aanvraagproces. U kunt dan uw AOV premie berekenen door een aantal gegevens in te vullen. U kiest bijvoorbeeld een beroep uit de beroepenlijst*. Vervolgens kunt u de premies van de verschillende arbeidsongeschiktheidsverzekeringen met elkaar vergelijken. Denk hierbij ook aan andere uitgangspunten, zoals de eigenrisicotermijn, eindleeftijd en het verzekerde bedrag. Bij de premieopgave ziet u het premieverloop van de berekende variant. Heeft u een keuze gemaakt? Klik dan op ‘Kennis- en ervaringstoets’ om verder te gaan met uw aanvraag.
* Staat uw beroep er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op via 079 – 3 204 548.
Stap 3: De kennis- en ervaringstoets
Een AOV is een impactvol product en wij vinden het belangrijk dat u de juiste keuze maakt. Als u namelijk een AOV afsluit die niet (volledig) aansluit op uw persoonlijke situatie, dan kan dat grote financiële gevolgen voor u hebben. Daarom zijn wij wettelijk verplicht om bij u een kennis- en ervaringstoets af te nemen, als u zelf uw AOV afsluit en dus niet via een verzekeringsadviseur. Met deze toets beoordelen wij of u genoeg kennis heeft om zelf een AOV af te sluiten. Deze toets bestaat uit 12 meerkeuzevragen.
Stap 4: Uw gegevens
Als u slaagt voor de kennis- en ervaringstoets, dan vult u het aanvraagformulier in. In dit aanvraagformulier vragen wij u onder andere naar de volgende gegevens:
- Naam, adres en woonplaats
- Een beschrijving van uw werkzaamheden
- Uw opleiding(en)
- Uw KvK-nummer
- Uw inkomensgegevens
Stap 5: De gezondheidsverklaring
In het aanvraagproces van een AOV vragen wij u ook om een gezondheidsverklaring in te vullen. Het is voor ons namelijk van belang om te weten hoe groot het risico is dat u tijdens de looptijd van uw verzekering arbeidsongeschikt raakt. In de gezondheidsverklaring geeft u informatie over uw gezondheid, leefstijl en eventueel medisch verleden. Het is belangrijk om de gezondheidsverklaring eerlijk, zorgvuldig en zo volledig mogelijk in te vullen. Op basis hiervan maakt een medisch adviseur namelijk een inschatting van uw kans op arbeidsongeschiktheid.
Stap 6: Beoordeling van uw aanvraag
Uw aanvraag wordt technisch en medisch beoordeeld. Deze trajecten zijn vanwege uw privacy gescheiden, maar vinden zoveel mogelijk tegelijk plaats. In afwachting van onze acceptatiebeslissing krijgt u meestal een voorlopige ongevallendekking. Deze is kosteloos. De medische dienst beoordeelt de door u ingevulde gezondheidsverklaring.
Soms is de ingevulde informatie in de gezondheidsverklaring niet voldoende om uw gezondheid goed te kunnen beoordelen. De medisch adviseur kan dan extra informatie opvragen bij uw arts. Daarvoor is altijd uw toestemming nodig. Als alle informatie compleet is, dan beoordelen wij op basis van het medisch advies of we uw AOV aanvraag accepteren of afwijzen. Als wij uw aanvraag willen accepteren met aanvullende voorwaarden, dan brengen wij eerst een voorstel aan u uit. U geeft zelf aan of u daarmee akkoord gaat of dat u van de AOV aanvraag afziet.
Voorbeelden van aanvullende voorwaarden zijn:
- Een hogere premie
- Een uitsluiting
- Een beperking van de eindleeftijd
- Een langere eigenrisicotermijn
- Een combinatie van bovenstaande
Stap 7: Acceptatie en de eerste premiebetaling
Als uw AOV aanvraag geaccepteerd wordt, dan ontvangt u een acceptatiebevestiging, een polisblad en de bijbehorende polisvoorwaarden. U heeft een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Daarna is de verzekering dagelijks opzegbaar, zonder opzegtermijn.
Wat als u niet slaagt voor de kennis- en ervaringstoets?
Als u niet slaagt voor de kennis- en ervaringstoets, dan kunt u contact opnemen met een verzekeringsadviseur. Hij of zij adviseert u over de AOV die het beste bij uw persoonlijke situatie past.
Wat als uw AOV aanvraag niet geaccepteerd wordt?
Is uw AOV aanvraag afgewezen en heeft u hier vragen over? Wij helpen u graag. Neem contact met ons op
via 079 - 3 204 548 of stuur een mail naar acceptatie.aov@klaverblad.nl.
De 7 stappen van het AOV aanvraagproces in een infographic
Wilt u alle informatie van deze pagina nog even kort samengevat? Bekijk dan onze infographic. Hierin ziet u de 7 stappen van het AOV aanvraagproces in beeld.
Laat u adviseren
Welke verzekering het beste bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie en wensen.
Vraag advies aan een verzekeringsadviseur.
Verzeker u zelf online
U regelt snel en gemakkelijk uw eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering.