Annemieke: “Goed luisteren naar wat iemand zegt en ook vooral naar wat iemand niet zegt”
Annemieke Leloux is specialist claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. Als zij als vast contactpersoon wordt toegewezen aan iemand die arbeidsongeschikt is verklaard, dan gaat zij samen met diegene op zoek naar een fijne manier om te herstellen én om te blijven ondernemen.
Maandelijks persoonlijk contact
“Als zelfstandig ondernemers, die bij ons verzekerd zijn, zich bij ons arbeidsongeschikt melden, dan krijgen zij een vast contactpersoon toegewezen. Ik kan zo'n contactpersoon zijn. Maandelijks heb ik contact met hen, waardoor ik goed op de hoogte ben van hun situatie. We bespreken bijvoorbeeld hoe het gaat, of er nog beperkingen zijn, hoe het herstel verloopt en – uiteraard – hoe het met de onderneming gaat. Met persoonlijk contact zorgen we samen op een fijne manier voor dat werken, ondanks de arbeidsongeschiktheid, mogelijk blijft. Al is het maar voor een gedeelte.”
Unieke mensen met eigen verhalen
“Ik werk met mensen. Dat is wat ik leuk vind en wat bij mij past als persoon, juist dat menselijke aspect. Als claimbehandelaar AOV moet je goed luisteren naar wat iemand zegt en ook vooral naar wat iemand niet zegt. Soms kan er onder ondernemers een gevoel van schaamte heersen als ze arbeidsongeschikt zijn. Bepaalde onderwerpen zijn dan moeilijk te bespreken. Bijvoorbeeld als er sprake is van grote financiële zorgen of complexe, niet-zichtbare medische beperkingen. Die onderwerpen moet ik juist proberen bespreekbaar te maken. Dat maakt dat mijn vak per mens uniek is. Iedereen heeft namelijk zo zijn eigen zorgen en klachten. Een verschil te kunnen maken met persoonlijk contact en mensen te helpen in lastige situaties, dat is waar ik het voor doe.”
Een verschil maken met persoonlijk contact
“Als claimbehandelaar bekijk ik ook of begeleiding van buitenaf kan helpen. Ik vind het fijn om dan zelf rond de tafel te zitten met diegene. Dat kan bij ons op kantoor, maar ook thuis bij de verzekerde of op zijn of haar bedrijf. Zo’n persoonlijk gesprek is bijvoorbeeld handig om rustig de polisvoorwaarden door te nemen of om een re-integratietraject te starten. Bij zo’n gesprek zit ook altijd een derde persoon, bijvoorbeeld een collega, een arbeidsdeskundige, een (re-integratie)coach of een verzekeringsadviseur. Als claimbehandelaar is het in zulke gesprekken belangrijk om altijd duidelijk te zijn en de juiste toon aan te houden.”
Van preventie tot de mogelijkheid voor omscholing en nazorg
“Klaverblad werkt samen met verschillende bedrijven die extra hulp of begeleiding bieden. Bijvoorbeeld een organisatiedeskundige of een psycholoog die helpt bij psychische en/of vermoeidheidsklachten. En ook bieden we in overleg een omscholingstraject, zodat bijvoorbeeld een akkerbouwer die door lichamelijke beperkingen niet meer eigen werk kan doen, wel voor de klas kan staan en zijn kennis en ervaring kan overdragen aan studenten.
Lees meer over Akkerbouwer Sander die zich liet omscholen tot docent
Misschien wel net zo belangrijk is preventie. Voorkomen is namelijk beter dan genezen. We denken zelf mee over hoe arbeidsongeschiktheid kan worden voorkomen én als verzekerde mag je ons altijd vragen om een bepaald preventief hulpmiddel. Zo hebben we bijvoorbeeld een aangepaste kapperskruk geregeld en een spraakherkenningssysteem voor iemand met reuma. Daarnaast bieden we ook nazorg, bijvoorbeeld in de vorm van een fysiotherapeut. Zodat als je eenmaal weer aan het werk bent je dat ook op een gezonde manier kunt blijven doen en lichamelijke overbelasting wegblijft.”
Lees meer over Iris die ons om preventieve hulp vroeg om haar reumapijn te verminderen
Wij helpen u graag
Ben je bij ons verzekerd en kunnen wij je helpen bij het voorkomen van arbeidsongeschiktheid? Bel naar 079 - 3 204 417 of stuur een mail naar claims.aov@klaverblad.nl. Wij helpen je graag!
Geld is niet altijd de enige oplossing
“Regelmatig spreek ik verzekerden die door hun beperkingen hun eigen werk niet meer kunnen doen. Persoonlijk, open en eerlijke gesprekken voeren, is in zulke gevallen het beste. Je wilt liever niet via de mail met iemand bespreken of diegene noodgedwongen zijn eigen beroep of zelfs bedrijf moet stoppen. Daarnaast zijn dit soort gesprekken ook nodig om uit te leggen dat geld niet altijd de enige oplossing is bij arbeidsongeschiktheid. Ja, we bieden graag een tijdelijke uitkering als dat nodig is. En ook helpen we mensen graag weer gezond en met plezier aan het werk te gaan.”