Peter: "Als je iets ergs als een brand overkomt, dan wil je geholpen worden. Daarvoor heb je een adviseur"
Peter Groot heeft al bijna zevenentwintig jaar een eigen assurantiekantoor in het hartje van Schagen. Hij adviseert klanten bij hun verzekeringsvragen en zorgt dat de verzekeringen ‘up to date’ blijven. En ook is hij mede het aanspreekpunt als er schade is. Zo heeft hij laatst bij een grote brandschade alles in goede banen geleid.
Brand door waxinelichtjes in een windlicht
“De laatste grote brandschade, onder mijn klanten, is van een jaar geleden. Een alleenstaande moeder met twee jonge kinderen huurde een appartement van een van mijn klanten. Zij wilde het die avond gezellig maken met wat waxinelichtjes in een windlicht. Het windlicht werd al snel te heet en het gesmolten kaarsvet vatte vlam. Met een handdoek om het windlicht heen heeft ze geprobeerd het vuur te doven, maar de handdoek vatte ook vlam. En ook met een deksel van een pan lukte het niet. Ze is met het brandende windlicht in haar handen naar de badkamer gerend, om het daar in bad te leggen. Aangezien dat bad van polyester was gemaakt, vloog dat gelijk in brand. Ze wist zichzelf en haar kinderen gelukkig in veiligheid te brengen, door de deur van de badkamer dicht te doen en naar buiten te gaan met de kinderen. De brandweer was toen al door één van haar kinderen gebeld.”
Het hele appartement total loss door de roetschade
“Ik had net over de brandschade gelezen in de lokale krant, toen mijn klant belde. Het ging inderdaad om zijn pand. De brandweer had het vuur snel geblust, maar het hele appartement was total loss door de roetschade. Alle spullen, zoals de kleding van de huurders waren ook helemaal verloren gegaan. Dit is de materiële schade. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het emotionele trauma.”
Peter Groot - Groot Assurantiën
"Alle spullen waren helemaal verloren gegaan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het emotionele trauma.”
Er bovenop blijven zitten
“Bij een situatie als deze, is het zaak, dat je er als adviseur bovenop blijft zitten. Ik was bij alle gesprekken aanwezig, die over de materiële schade gingen. Gelukkig had Klaverblad een goede en reële expert ingeschakeld en vonden wij het niet nodig om een contra-expert in te schakelen. Samen met de ingeschakelde aannemer zijn we er goed uitgekomen. De rekeningen die mijn klant instuurde werden snel betaald. Binnen een week stond het geld op de rekening. Dat was voor hem fijn.”
Geen woonruimte én geen spullen meer
“Mijn klant was dan wel goed verzekerd, maar de vrouw in kwestie had zelf geen inboedelverzekering afgesloten. Zij had na de schrik van deze traumatische ervaring en het verlies van haar woonruimte, nu ook geen spullen meer. Maar ze moest er wel zelf voor zorgen dat haar spullen, zoals haar aangetaste laminaatvloer, afgevoerd werden. En mijn klant was weer van haar afhankelijk. De opbouw van het pand kon namelijk pas beginnen als het helemaal leeg was. Een verzekering dekt dat normaal gesproken onder de opruimingskosten, maar in haar geval kwamen die kosten dus voor eigen rekening. Door deze situatie ben ik erachter gekomen dat de schade én kosten flink oplopen als je niet verzekerd bent. Ook al heb je misschien weinig spullen en geld. Eigenlijk moet je altijd – al is het maar voor een klein bedrag – verzekeren. Dan word je bij een ingrijpende gebeurtenis zoals een brand ook bijgestaan met al je vragen. Want als je iets ergs als een brand overkomt, wil je geholpen worden. Daarvoor heb je een adviseur.”
"Ze wisten dat ze bij ons en Klaverblad in goede handen waren"
Assurantiekantoor Hassefras krijgt jaarlijks met behoorlijk wat brandschades te maken. Waar óók emotionele schade bij komt kijken. Adviseurs Jan Wijsman en Simone van Klink vertellen ons meer over een grote brand in november 2020.
Klaverblad Plus
Een ingrijpende gebeurtenis als brand, inbraak of een aanrijding veroorzaakt veel materiële schade. Als verzekeraar lossen we dat graag voor je op. En ook helpen we je bij het verwerken van de emotionele schade. Bij Klaverblad draait het namelijk om mensen.