Ons belangrijkste advies: annuleer niet zelf uw reis
Heeft u een vakantie geboekt en twijfelt u er over of u zelf uit voorzorg moet annuleren? Het beste advies wat wij u hierin kunnen geven is om dit niet te doen. Als u wél zelf uw reis annuleert, dan krijgt u namelijk geen vergoeding van uw annuleringskosten. Dat zou erg vervelend zijn. Wacht daarom eerst een bericht van uw reisorganisatie of vervoerder af of neem zelf contact met hen op. In ons 3-stappenplan vertellen wij u precies wat u kunt doen om uw annuleringskosten vergoed te krijgen.
Volg 3 stappen bij een geannuleerde reis
Veelgestelde vragen
We kunnen ons voorstellen dat u veel vragen heeft over de gevolgen van de coronacrisis op uw reis een eventuele vergoeding van annuleringskosten. Hieronder leest u daarom alle antwoorden rondom reizen tijdens de coronacrisis.
Als het ministerie een negatief reisadvies geeft nadat u uw vakantie geboekt heeft, dan is dit een geldige reden om uw vakantie te annuleren. Het negatief reisadvies moet wel nog steeds gelden op de datum van vertrek. Als het ministerie een negatief reisadvies geeft terwijl u al op uw vakantiebestemming bent, dan wordt een annulering van de rest van uw reis ook gedekt door de module Annulering.
Let op: om in onzekere tijden mee te denken met onze klanten hebben we per mei 2021 de voorwaarden van onze annuleringsverzekering verruimd.
Overige modules
Voor de overige modules geldt dat als er op het moment dat u naar een land vertrekt daar een negatief reisadvies voor geldt, dan bent u niet verzekerd. Als u al op uw vakantiebestemming bent en het reisadvies wordt negatief, dan bent u wel verzekerd.
Let op: als u op reis gaat naar een land met een negatief reisadvies (uitsluitend vanwege het coronavirus) en u heeft bij uw reisverzekering de modules Vervoer en verblijf, Bagage en Personenschade, dan heeft u tijdelijk wel dekking.
Hoe weet ik of de verruimde voorwaarden ook gelden voor mijn reisverzekering met annuleringsdekking?
- Uw reis heeft een vertrekdatum vóór 1 juli 2022, waarbij er tijdens boeking een positief reisadvies was voor het land (of de landen) van bestemming.
- U heeft uw annuleringsverzekering uiterlijk binnen 7 dagen na het boeken van de vakantie afgesloten.
Let op: gold er een negatief reisadvies toen u de reis boekte en moet u uw reis annuleren, omdat u vlak voor vertrek positief test op corona? Dan krijgt u de annuleringskosten niet vergoed.
Het moet daarbij wel gaan om een verplicht langer verblijf op uw reisbestemming in verband met de quarantaine. En bij vertrek naar de reisbestemming moet er sprake zijn van een positief reisadvies.
Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.
Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf:
Als vanwege het coronavirus het reisadvies van positief naar negatief verandert, dan worden de modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf gedekt.
Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp:
Voor de modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp geldt dat er alleen dekking is als de oorzaak geen enkel verband met het coronavirus heeft. Bijvoorbeeld als u een gebroken been heeft door een ongeval of u moet dringend naar huis omdat een familielid is overleden.
Annulering:
De module Annulering wordt niet gedekt als u bij een negatief reisadvies alsnog besluit om af te reizen naar dat gebied. Dus moet u door het coronavirus bijvoorbeeld uw reis eerder afbreken, in quarantaine blijven of eerder terugkeren, dan bent u niet verzekerd voor de kosten die u hiervoor maakt. Bent u op vakantie in een land waar code oranje of rood geldt en moet u eerder naar huis omdat er bijvoorbeeld een familielid is overleden, dan bent u wel verzekerd via de module Annulering.
Let op: als er een negatief reisadvies is afgegeven vanwege een andere reden dan het coronavirus dan is er helemaal geen dekking op alle modules van onze doorlopende reisverzekering.
Let op: de reis moet wel zijn geboekt toen er nog een positief reisadvies gold (code groen of geel). De vergoeding is maximaal het verzekerde bedrag per persoon en alleen voor de niet gebruikte vakantiedagen. Daarnaast wordt de eventuele vergoeding die u van uw reisorganisatie krijgt nog in mindering gebracht.
Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf:
Als vanwege het coronavirus het reisadvies van positief naar negatief verandert, dan worden de modules Bagage, Personenschade en Vervoer en Verblijf gedekt.
Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp:
Voor de modules Calamiteiten en Aansprakelijkheid, Medische kosten en Persoonlijke hulp geldt dat er alleen dekking is als de oorzaak geen enkel verband met het coronavirus heeft. Bijvoorbeeld als u een gebroken been heeft door een ongeval of u moet dringend naar huis omdat een familielid is overleden.
Voor de module Annulering geldt er dekking is als u uw reis moet annuleren vanwege een andere reden dan het coronavirus. Bijvoorbeeld het overlijden van een familielid.
Contact met ons
Heeft u nog een vraag? En wordt deze vraag niet op onze website behandeld? Dan kunt u ons altijd bellen via 079 - 3 204 549. Omdat we vanuit huis werken, is het fijn als u vragen die niet dringend zijn via ons contactformulier stelt. Natuurlijk reageren we zo snel mogelijk.
Zorg goed voor uzelf en elkaar!